Land Badenia-Wirtembergia (Niemcy) oszacował koszty eksploatacji pociągów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych na swoich liniach. Okazało się, że te zasilane ogniwami paliwowymi w założonym 30-letnim okresie użytkowania będą 70-80 procent droższe niż rozwiązania bateryjno-elektryczne. Władze landu postanowiły wycofać się z wodoru, uznano, że nie może być on traktowany jak zamiennik dla pociągów z silnikami Diesla.

Na odcinkach bez trakcji elektrycznej najbardziej opłacalne okazały się pociągi hybrydowe

W przeciwieństwie do świata samochodów spalinowych, „hybrydowe” nie oznacza wcale pojazdów z mieszanym systemem napędu, na przykład z generatorem Diesla. Chodzi o pociągi wyposażone w pantografy i baterie. Kiedy nad linią kolejową znajduje się trakcja elektryczna, skład porusza się czerpiąc energię bezpośrednio z niej, a przy okazji ładuje baterię. Gdy źródła prądu zabraknie, pociąg przechodzi na własne zasilanie. Takie rozwiązanie okazało się lepsze „w większości wypadków”.

Pociągi z wodorowymi ogniwami paliwowymi okazały się o 80 procent droższe niż bateryjne, technologia nie zdołała się wykazać na żadnym z badanych odcinków ze względu na braki infrastrukturalne i charakterystykę eksploatacji. Stacje tankowania były drogie, pociągi miały niską wydajność, wysokie zużycie energii, niewystarczające zasięgi, co prawdopodobnie wymusiłoby wprowadzenie na tory większej liczby pociągów. Pochwalono tę formę napędu za brak konieczności modyfikowania infrastruktury kolejowej i podobieństwo w sposobie eksploatacji, ale wodór nie będzie w najbliższej przyszłości rozważany jako alternatywa z powodów operacyjnych i ekonomicznych.

Co ciekawe, na jednej z linii hybryda bateryjna podczas 30 lat eksploatacji kosztowałaby mniej (506 milionów euro, źródło) niż klasyczny skład zasilany z trakcji (588 milionów euro. Przy pociągu wodorowym wydatki sięgnęłyby 849 milionów euro, co stanowi kwotę o prawie 68 procent wyższą niż przy rozwiązaniu bateryjno-elektrycznym. Dlatego na trzech z sześciu analizowanych linii rekomendowano wykorzystanie klasycznych pociągów elektrycznych, na trzech kolejnych zalecono użycie hybryd.

Minister transportu Badenii-Wirtembergii (w środku) z urzędnikami na tle jednego z zakupionych przez land pociągów Siemens Mireo Plus B

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]