Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Autobusy elektryczne vs CNG – w Kalifornii wygrywa prąd [RAPORT]

Amerykańskie Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej (ang. NREL) opublikowało niezwykle wyczerpujący raport, w którym porównano autobusy elektryczne z autobusami napędzanymi gazem ziemnym (CNG). Pojazdy na prąd okazały się wydajniejsze i tańsze w eksploatacji.

CNG vs prąd – co lepsze?

W badaniu uwzględniono okres od sierpnia 2015 roku do grudnia 2016 roku. Po analizie kosztów użytkowania elektrycznych autobusów okazało się, że potrafił być one ośmiokrotnie bardziej efektywne niż pojazdy na CNG. Autobusy zużywały średnio 62,14 kWh energii na każde 100 kilometrów (2,17 kWh/mila), co jest równoważne 13,557 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (17,35 mpdge)!

Z kolei autobusy napędzane gazem ziemnym spaliły równowartość 54,2 litra oleju napędowego na każde 100 kilometrów (4,34 mpdge). Oznacza to prawie czterokrotnie wyższe koszty paliwa na dystansie 100 kilometrów. NREL podkreśla jednak, że obydwa typy autobusów jeździły na innych trasach, dlatego dane nie powinny być ze sobą bezpośrednio porównywane.

> „Japońska Tesla” kupiona przez producenta zegarków

Gdy zestawiono ze sobą dane z tej samej linii obsługiwanej przez autobusy elektryczne i te na CNG, wyszło na jaw, że autobusy elektryczne były ponad ośmiokrotnie bardziej efektywne, tj. przy identycznych kosztach energii i paliwa, pozwalały na przejechanie 8x większego dystansu.

Autobusy elektryczne i na gaz ziemny – koszty obsługi

Przy sumowaniu kosztów obsługi dość niespodziewanie okazało się, że w elektrykach szybciej zużywają się opony. Uznano jednak, że to kwestia  linii: elektryki jeździły na krótszych miejskich trasach z większą liczbą uszkodzeń nawierzchni. Z kolei autobusy na gaz ziemny obsługiwały dłuższe trasy po lepszych nawierzchniach.

> Linie elektryczne nie wytrzymają ładowania „elektryków”? Chyba nie ma się czym martwić…

Najwyższe koszty obsługi wygenerowały:

Bez uwzględniania kosztów opon, utrzymanie autobusów na prąd kosztowało 0,14 dolara na milę, czyli równowartość 0,317 złotego na 1 kilometr. W wypadku CNG było to 0,20 dolara na milę, czyli 0,453 złotego na 1 kilometr.

Zużycie baterii w autobusach elektrycznych

17 autobusów należących do elektrycznej części floty ładowano w testowym okresie (tj. 08.2015-12.2016) 119 tysięcy razy. Przejechały one ww tym czasie 1,134 miliona mil, czyli  1 824 996 kilometrów. Baterie w autobusach elektrycznych nie wykazują praktycznie żadnego zużycia. Ocenia się, że wytrzymają kolejne 12 lat służby.

Warto przeczytać: Study Says Proterra Electric Buses Are 8 Times More Efficient Than CNG

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version