Archer przeprowadził testowy lot swego elektrycznego statku powietrznego, Midnight. Choć jest to eVTOL, maszyna pionowego startu i lądowania, tym razem funkcjonowała jako eCTOL, czyli samolot konwencjonalnego startu. Za sterami maszyny siedział człowiek-pilot, maksymalna wysokość wyniosła niemal 480 metrów, maksymalna szybkość przelotu, którą widać na filmie, to 202 km/h.
Archer coraz bliżej certyfikacji
Archer zdecydował się na konwencjonalny start i lądowanie, ponieważ CTOL „zapewnia elastyczność operacyjną i większe bezpieczeństwo” (źródło). Startup zastrzega, że klasyczny start wymusza też użycie mocniejszego podwozia i „powiązanych elementów”. W zamian można wykorzystać istniejącą infrastrukturę oraz nie zmieniać przyzwyczajeń, jeśli nie ma takiej potrzeby. Statek wyposażony jest w sumie w dwanaście silników, jednak podczas lotów poziomych wykorzystuje się tylko sześć z nich. Pozostała szóstka, która potrzebna jest do pionowych startów, była nieaktywna i ustawiona równolegle do belek mocujących:
Dotychczas Archer eksperymentował z pionowymi startami; startami konwencjonalnymi z pilotem na pokładzie firma się nie chwaliła. Z komunikacji można wywnioskować, że na tę opcję naciskali i potencjalni klienci, i organy certyfikujące. Sam pilot zaznaczył, że lot przebiegł dokładnie tak, jak na symulatorze, czyli bez niespodzianek. Ciekawostką jest komentarz, który pojawia się w trakcie lotu, że coś [silniki? – red.] nadal utrzymują moment obrotowy pasujący do wznoszenia się oraz że zostaną w tym trybie.
Archer Midnight zasilany jest z baterii o pojemności 142 kWh, którą podzielono na sześć niezależnych modułów. Wykorzystywana architektura to 800 V. Statek powietrzny ma być wykorzystywany do krótkich lotów na dystansie 40-80 kilometrów, jedną z jego głównych zalet ma być możliwość ultraszybkiego uzupełniania energii podczas przerw. Firma chce rozpocząć działalność komercyjną na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Stanów Zjednoczonych, Minight ma latać już podczas Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 2028 roku.