Airbus poinformował o zakończonym sukcesem eksperymencie, który polegał na wykonaniu ponad 500 lotów mających na celu szkolenie i testowanie systemu lotów autonomicznych. Badanym samolotem był nowy Airbus A350-1000 XWB, próby prowadzono w czerwcu 2020 roku.

Autonomiczne taksówki albo loty pasażerskie? Proszę bardzo

Europejski producent samolotów chwali się, że jego statki powietrzne potrafiły wykonać wszystkie operacje dzięki „technologii rozpoznawania obrazu”. Wyposażone w kamery interpretowały otoczenie i podejmowały właściwe decyzje, tymczasem ludzie-piloci tylko siedzieli w fotelach i nadzorowali operacje. Wymagało to jednak zebrania sporej ilości danych.

Około 450 z przeprowadzonych ponad 500 lotów posłużyło do zgromadzenia surowych danych wideo, by doszlifować algorytmy odpowiedzialne za funkcjonowanie Airbusa A350-1000. Następnie odbyło się sześć serii lotów testowych, każda z pięcioma startami i lądowaniami, by sprawdzić umiejętności elektroniki zarządzającej maszyną (źródło).

Oprogramowanie do lotów autonomicznych – rozpoznające obraz, etykietujące i generujące modele przestrzeni – ma posłużyć do „zmniejszenia obciążenia pilota” zadaniami związanymi z obsługą statku powietrznego. Można się jednak domyślać, że w przyszłości może posłużyć do całkowitego wyeliminowania ludzi-pilotów, ponieważ popełniamy błędy, męczymy się i jesteśmy podatni na naciski ze strony przełożonych lub wysoko postawionych polityków.

Eksperymenty Airbusa z autonomicznymi samolotami-taksówkami potrafiącymi samodzielnie startować i lądować (ATTOL) rozpoczęły się w 2018 roku.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]