Firmy ABB i MAN pochwaliły się prototypową ładowarką z nowym złączem MCS, Megawatt Charging System, czyli adaptacją CCS2 do uzyskiwania megawatowych mocy ładowania. Auto w szczycie uzupełniało energię z mocą ponad 700 kW i w około pół godziny naładowało się od 10 do 80 procent. Jak wyliczyły przedsiębiorstwa, obowiązkowa przerwa kierowcy powinna wystarczyć do odzyskania 300-400 kilometrów zasięgu.

MAN ma swoją stację ładowania o mocy 1 MW

Stworzona przez ABB ładowarka o mocy 1 000 kW została postawiona w centrum rozwojowym MAN-a w Monachium (Niemcy), to jedno z pierwszych tego typu urządzeń na terenie Niemiec i w ogóle w całej Europie. Po podłączeniu do ciężarówki moc przekraczała 700 kW, natężenie dojechało do 1 000 amperów. O tym, że mamy do czynienia z potężnymi prądami niech świadczy choćby grubość przewodu na zdjęciu. Niestety, nie pokazano zdjęcia z liczników samochodu lub ekranu sterującego ładowarki.

Ładowanie MAN-a z mocą ponad 700 kW. Od lewej stoją: Markus Söder, premier Bawarii (Niemcy), Alexander Vlaskamp, prezes MAN Truck & Bus, Michael HAlbherr, prezes ABB E-mobility (c) MAN Truck & Bus

Alexander Vlaskamp, prezes MAN-a, przypomniał, że do 2030 roku w Europie powinno być 30 000 punktów ładowania MCS, z czego około 4 000 mają stanąć w  Niemczech. Urządzenia są, samochody są, firmy czekają jedynie na „jasne sygnały od polityków”, by móc zacząć budować zaufanie wśród klientów – rządzący u naszych zachodnich sąsiadów ciągle zastanawiają się nad paliwami syntetycznymi i wodorem. Wspomniane we wstępie ładowanie podczas „obowiązkowej przerwy w pracy kierowcy” dodające 300-400 kilometrów zasięgu dotyczy modelu MAN eTruck z baterią o pojemności 534 kWh, maksymalną w tym modelu.

W trakcie publicznej prezentacji ciągnik siodłowy uzupełniał energię z mocą ponad 700 kW, ale gdy standard MCS zostanie ukończony, możliwe stanie się ładowanie z mocą ponad 1 MW. Finalizację specyfikacji zaplanowano na ten rok. Teoretyczne maksimum MCS-a to 3,75 MW przy 3 000 amperach natężenia. Dla porównania: CCS2 stosowany w samochodach elektrycznych obsługuje do 400 kW przy 500 amperach.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: