W ramach rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIF) Unia Europejska przeznaczy 422 miliony euro, równowartość 1,76 miliarda złotych, na 39 projektów w 24 państwach członkowskich, głównie na rozbudowę stacji ładowania autobusów, ciężarówek i vanów. Pieniędzy nie przyznano żadnej polskiej firmie, chociaż inwestycje pojawią się również na terenie naszego kraju. Całkowity budżet do zagospodarowania w ramach AFIF to 1 miliard euro, 4,18 miliarda złotych.
Inwestycje w ramach AFIF na terenie naszego kraju
W Polsce zobaczymy efekty prac następujących inicjatyw:
- EDRI Germany (kraj macierzysty: Niemcy) zbuduje stacje ładowania samochodów ciężarowych, autobusów i vanów na terenie naszego kraju oraz Czech, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Słowacji. Łącznie 126 punktów ładowania dla ciężarówek (eHDV) oraz 708 dla vanów dostawczych (eLDV) powstanie przy drogach sieci TEN-T, uzupełniających TEN-T, przy węzłach miejskich, mogą pojawić się na niektórych parkingach,
- E-volve COEN (Chorwacja) zbuduje stacje ładowania dla vanów dostawczych przy drogach sieci TEN-T w Bułgarii, Chorwacji i Polsce.
- Miles Cohesion (Holandia) chce stworzyć 28 punktów ładowania MCS o mocy co najmniej 1 MW oraz 28 punktów CCS w łącznie 7 stacjach ładowania wyłącznie na terenie Polski. Celem są samochody ciężarowe.
- Enefit Volt Connects Via Baltica (ECO 3; Estonia) uruchomi 200 stacji ładowania dla vanów o mocy co najmniej 150 kW na terenie Estonii, Litwo, Łotwy i Polski.
Budżet programu nie został zagospodarowany w całości, wnioski przyjmowane są w trybie ciągłym. Środki zostaną uruchomione dopiero po zatwierdzeniu ich przez Komisję Europejską i państwa członkowskie. Jako że jest to program finansowania infrastruktury paliw alternatywnych, wśród beneficjentów pojawiają się też firmy zajmujące się wodorem. Ich budżety są podobne do budżetów firm od stacji ładowania: jedna stacja tankowania wodoru, która potrafi wydać do 1 tony wodoru na dobę (24-FR-TG-NANTES H2) kosztuje 4,8 miliona euro, podczas gdy jedna stacja ładowania z czterema złączami MCS i CCS w projekcie Miles Cohesion to ok. 5,1 miliona euro.
Producenci nie chwalą się na razie realnymi osiągami ciągników siodłowych na wodór, przyjmijmy więc, że zużywają one 8 kilogramów gazu do przejechania 100 kilometrów (źródło). Mercedes obiecuje 500 kilometrów z baterii 590 kWh (118 kWh/100 km). Powyższa stacja tankowania wodoru może zatem wydać paliwo niezbędne do pokonania 12 500 kilometrów, tymczasem stacja (strefa) ładowania pozwoli na uzupełnienie w sumie ponad 20 000 kilometrów zasięgu.