Norweski Motor przeprowadził test zasięgu samochodów elektrycznych w warunkach zimowych. Zmierzono dystans, jaki auta są w stanie pokonać bez ładowania oraz porównano go z deklaracją producenta według procedury WLTP. Najlepsze wyniki osiągnęły Polestar 3 i Tesla Model 3 Long Range Napęd na Tylne Koła / LR RWD, ale przy Tesli zaznaczono, że różnica w stosunku do WLTP była duża, bo wyniosła aż -24 procent. Norweskie ograniczenia szybkości sprawiają, że wyniki odpowiadałaby naszej eksploatacji miejsko-podmiejskiej.
Które samochody elektryczne mają najlepsze zasięgi zimą
Ranking uporządkowany po pokonanym dystansie aż do rozładowania baterii jest następujący (źródło):
- Polestar 3 Long Range AWD 111 (~107) kWh, Tesla Model 3 LR RWD ~80 (~75) kWh – 531 kilometrów,
- Porsche Taycan Performance RWD 89 (82,3) kWh, Kia EV3 Long Range FWD ~85 (81,4) kWh – 499 kilometrów,
- BYD Tang 108,8 (~104) kWh – 482 kilometry,
- Audi Q6 e-tron RWD? 100 (94,9) kWh – 481 kilometrów,
- Hongqi EHS7 111 (~107) kWh – 452 kilometry,
- VW ID.7 GTX Tourer 91 (86) kWh – 440 kilometrów,
- Ford Explorer AWD? 84 (79) kWh – 437 kilometrów,
- BYD Sealion 7 82,6 (~79) kWh, Lotus Emeya, Hyundai Ioniq 5 AWD? ~88 (84) kWh – 436 kilometrów,
- Xpeng G6 RWD 98 (~93) kWh, Porsche Macan 100 (94,9) kWh – 429 kilometrów,
- BYD Seal U 87 (~83) kWh – 421 kilometrów,
- Nio EL8 90 (~85) kWh – 412 kilometrów,
- BMW i5 Touring M60 xDrive 83,9 (81,2) kWh – 392 kilometry,
- Mercedes G-klasse – 381 kilometrów,
- Volvo EX30 69 (64) kWh – 371 kilometrów,
- Peugeot E-5008 ~77 (73) kWh – 361 kilometrów,
- Mini Countryman SE Al4 66,5 (64,6) kWh – 355 kilometrów,
- Peugeot E-3008 ~77 (73) kWh – 347 kilometrów,
- Smart #3 66 (~62) kWh – 346 kilometrów,
- Voyah Dream 88 (~83) kWh – 344 kilometry.

Volkswagen ID.7 brany na lawetę po rozładowaniu baterii. Zdjęcie wykonano podczas poprzedniego testu, teraz uczestniczyła w nim wersja kombi (c) Motor.no
Najmniejszą różnicę w stosunku do deklaracji WLTP odnotowano przy Polestarze 3, wyniosła ona zaledwie -5 procent. Jednocyfrowy wynik miał jeszcze tylko jeden model: BYD Tang przejechał o 9 procent mniej niż wynikało z procedury WLTP. Przedział od minus kilkunastu do minus dwudziestu kilku procent był standardem, najgorzej wypadły Peugeot E-3008 (-32 proc.) i Voyah Dream (-29 proc.). Co ciekawe, choć Polestar i Tesla zatrzymały się z powodu braku energii w odległości około 200-300 metrów, Tesla twierdziła, że przejechała aż 548 kilometrów – to o 17 więcej niż wyliczył Polestar 3 i Mapy Google!
Pogoda była zimowo-polska, tj. temperatura oscylowała w okolicy zera, pojawił się też zamarzający deszcz, który to moczył, to powodował oblodzenie dróg. Mróz zmniejsza zasięgi samochodów elektrycznych, ale mokra nawierzchnia też powoduje zużycie energii wyższe o kilka procent w stosunku do nawierzchni suchej. Wszystkie auta jechały w łańcuszku, dlatego można uznać, że miały identyczne warunki. Co ciekawe, po pokonaniu 150 kilometrów Tesla Model 3 LR RWD deklarowała 65 procent energii w baterii, tymczasem Audi Q6 e-tron miało 69 procent a Porsche Taycan – 70 procent. Obydwa auta pokonały ostatecznie mniejszy dystans niż Tesla.
Powyższych wyników nie należy przekładać bezpośrednio na jazdę autostradową. Gdy opory powietrza zaczynają odgrywać istotną rolę (w zależności od sylwetki: od 100 km/h w górę), samochody niższe i bardziej opływowe będą przesuwać się w rankingu w górę. Oto przykładowe zużycie Mercedesa G-klasy przy utrzymywaniu 90 km/h. Bateria o pojemności ~124 (116) kWh wystarczyłaby do przejechania ledwie 294 kilometrów!