Edmunds opublikował zaktualizowane zestawienie zasięgów samochodów elektrycznych. Liderem okazała się Tesla Model 3 Long Range (2021), która osiągnęła 555 kilometrów na baterii. Na drugim miejscu dojechało Porsche, w rankingu nadal brakuje Modelu S i Y Long Range.

Realne zasięgi samochodów elektrycznych kontra deklaracje producentów

Najnowszy ranking prezentuje się następująco:

  1. Tesla Model 3 LR (2021) – zasięg katalogowy EPA = 568 km, zasięg osiągnięty = 555 km,
  2. Porsche Taycan 4S (2020) z powiększoną baterią – zasięg katalogowy EPA = 327 km, zasięg osiągnięty = 520 km,
  3. Tesla Model S Performance (2020) – zasięg katalogowy EPA = 525 km, zasięg osiągnięty = 512 km,
  4. Hyundai Kona Electric (2019) – zasięg katalogowy EPA = 415 km, zasięg osiągnięty = 507 km,
  5. Ford Mustang Mach-E 4X / AWD XR (2021) – zasięg katalogowy EPA = 434,5 km, zasięg osiągnięty = 489 km,
  6. Tesla Model X Long Range (2020) – zasięg katalogowy EPA = 528 km, zasięg osiągnięty = 473 km,
  7. Volkswagen ID.4 First Edition (2020) – zasięg katalogowy EPA = 402 km, zasięg osiągnięty = 462 km,
  8. Kia e-Niro 64 kWh (2020) – zasięg katalogowy EPA = 385 km, zasięg osiągnięty = 459 km,
  9. Chevrolet Bolt (2020) – zasięg katalogowy EPA = 417 km, zasięg osiągnięty = 446 km,
  10. Tesla Model Y Performance (2020) – zasięg katalogowy EPA = 468 km, zasięg osiągnięty = 423 km,
  11. Tesla Model 3 Performance (2018) – zasięg katalogowy EPA = 499 km, zasięg osiągnięty = 412 km,
  12. Audi e-tron Sportback (2021) – zasięg katalogowy EPA = 351 km, zasięg osiągnięty = 383 km,
  13. Nissan Leaf e+ (2020) – zasięg katalogowy EPA = 346 km, zasięg osiągnięty = 381 km,
  14. Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020) – zasięg katalogowy EPA = 402 km, zasięg osiągnięty = 373 km,
  15. Polestar 2 Performance (2021) – zasięg katalogowy EPA = 375 km, zasięg osiągnięty = 367 km.

Z zestawienia widać zatem, że Tesla jest tym producentem, który w ramach procedury amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) otrzymuje przeszacowane, maksymalne możliwe wartości. A te rzadko kiedy udaje się osiągnąć w realnej jeździe. Reszta firm prezentuje wyniki zachowawcze, niedoszacowane – dotyczy to szczególnie marek południowokoreańskich i Porsche (źródło).

Wielkości buforów w wybranych samochodach

Edmunds twierdzi ponadto, że skontaktował się z nim inżynier z Tesli, który bronił aut kalifornijskiego producenta. Uznał, że test został przeprowadzony niewłaściwie, ponieważ samochody powinny jechać aż do całkowitego rozładowania akumulatora, a nie tylko do momentu, gdy wyświetlały „0” na licznikach. Portal postanowił to sprawdzić i otrzymał takie oto wyniki po tym, jak na liczniku zasięgu pojawiło się „0”. Można je uznać za informację o wielkości bufora:

  1. Ford Mustang Mach-E 4X (2021) – 9,3 kilometra z szybkością 105 km/h, do zatrzymania 11,7 kilometra,
  2. Tesla Model Y Performance (2020) – 16,6 kilometra z szybkością 105 km/h, do zatrzymania 20,3 kilometra,
  3. Volkswagen ID.4 1st (2021) – 15,1 kilometra z szybkością 105 km/h, do zatrzymania 20,8 kilometra,
  4. Tesla Model 3 SR+ (2020) – 20,3 kilometra z szybkością 105 km/h, do zatrzymania 28,3 kilometra,
  5. Tesla Model 3 LR (2021) – 35,4 kilometra z szybkością 105 km/h, do zatrzymania 41,7 kilometra.

Teza wydaje się więc co najmniej częściowo bronić, ale warto pamiętać, że poruszanie się elektrykiem, gdy zasięg spadł do zera, jest nierozważne. Wielkość pozostałego bufora jest trudna do określenia (mówił o tym również inżynier z Tesli), zasięg zależy od szybkości jazdy, temperatury powietrza czy warunków na drodze. Producent nieprzypadkowo zaczyna nalegać na ładowanie, gdy wskaźnik baterii pokazuje jeszcze kilkanaście procent.

Warto ponadto zwrócić uwagę, że w rankingu nadal brakuje dwóch ważnych modeli: Tesli Model S i Y Long Range. Warianty Performance Tesli z zasady prezentują się gorzej, choćby ze względu na większe felgi.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: