Francuski portal l’Argus przygotował recenzję Hondy CR-V Hybrid w porównaniu do Toyoty RAV4 Hybrid. Obydwa auta to stare (klasyczne) hybrydy, bez opcji jazdy na tanim prądzie z gniazdka, ale jednocześnie Honda CR-V Hybrid i Toyota RAV4 Hybrid są nowymi wariantami modelowymi – i mogą przypaść do gustu tym, którzy nie chcą przepłacać za Volvo Plug-in albo nie są zainteresowani lepszymi osiągami całkowicie elektrycznej Kii e-Niro.
Honda Hybrid vs Toyota Hybrid – czym różnią się zespoły napędowe
Hybrydowe zespoły napędowe obu samochodów są do siebie zbliżone: dwa silniki elektryczne – w tym jeden o dużym momencie obrotowym, który napędza koła przednie – współpracują z przekładnią e-CVT oraz silnikiem spalinowym działającym w cyklu Atkinsona. Różni je pojemność: Honda wykorzystuje 2.0 litra, Toyota – 2.5 litra. Drobne rozbieżności widać również przy bateriach: Toyota została przy ogniwach wykonanych w technologii niklowo-wodorkowej (NiMH, 1,6 kWh), natomiast Honda postawiła na oferujące wyższą gęstość energii (a więc mniejsze) ogniwa litowo-jonowe (Li-ion).
> Renault Clio e-Tech (2020) – nowa alternatywa dla Toyoty Yaris Hybrid
Samochody oferowane są w Polsce za następujące kwoty:
- cena Hondy CR-V Hybrid (2019): od 132 400 dla wariantu z napędem na przód i od 151 000 zł dla wersji z napędem na obie osie (AWD),
- cena Toyoty RAV4 Hybrid (2019): od 129 900 zł dla wariantu z napędem na przód oraz od 139 900 zł dla wersji z napędem na obie osie (AWD).
Ceny Toyoty RAV4 Hybrid dotyczą wariantu Active, o którym słychać opinie, że „jest tylko w cenniku”. Dla Hondy CR-V najbardziej bazowa edycja to Elegance.
W obu modelach napęd na obie osie (AWD) zorganizowany jest z wykorzystaniem trzeciego silnika elektrycznego – drugiego o dużym momencie obrotowym – który połączony jest wyłącznie z kołami tylnymi i nie jest wpięty w żadną przekładnię. Podobne rozwiązanie zastosowano w tegorocznym modelu Priusa.
> Nowa Toyota Prius (2019) z opcjonalnym napędem AWD-e i bateriami NiMH [aktualizacja]
Recenzja: Toyota RAV4 Hybrid kontra Honda CR-V Hybrid
L’Argus chwali Toyotę RAV4 Hybrid za nowoczesne wzornictwo i ostre linie, które zwracają uwagę na drodze. Z kolei Honda ma łagodniej powycinaną, bardziej obłą sylwetkę. I choć wydaje się, że auta są zupełnie inne, to ich wymiary są niemal identyczne – obydwa mają 4,6 metra długości i 1,86 metra szerokości.
Jazda: Honda = większy komfort, Toyota = lepsze osiągi
Obydwa auta dobrze radzą sobie w mieście dzięki napędowi elektrycznemu, który pozwala na płynne ruszanie i jazdę z niewielkimi szybkościami. Podczas przyspieszania na drodze szybkiego ruchu czuć, że Honda jest słabsza niż Toyota (184 KM kontra 218 KM).
Jednak lepsze dane techniczne Toyoty RAV4 Hybrid prowadzą do nieprzyjemnych doznań dźwiękowych: wciśnięcie gazu do dechy zmusza silnik do pracy na wysokich obrotach. Ponadto przy 130 km/h w kabinie Toyoty robi się głośno od opływającego auto powietrza, a zawieszenie i układ kierowniczy wydają się działać mało precyzyjnie.
Z kolei Honda CR-V oferuje wyższą pozycję za kierownicą, co ułatwia manewrowanie w mieście. Zawieszenie jest mniej komfortowe niż w Toyocie, ale daje poczucie większej precyzji prowadzenia. Również wyciszenie kabiny jest solidniejsze niż u konkurenta, co dobrze izoluje kierowcę od hałasów silnika i otoczenia.
Spalanie: Toyota RAV4 Hybrid i Honda CR-V dobre do miasta, słabe na autostrady
Spalanie w obu samochodach było zbliżone. W mieście Toyota RAV4 Hybrid paliła 6,4 litra na 100 kilometrów, a Honda CR-V Hybrid – 6,6 litra. Na obszarach podmiejskich możliwe było zejście poniżej 6 l/100 km. Z kolei na autostradzie obydwa auta przekraczały 8,5 l/100 km przy jeździe zgodnej z przepisami. Silniki benzynowe okazują się więc bardziej paliwożerne niż konkurencyjne diesle.
Wnętrze Hondy CR-V uznano za lepiej wykończone i sprawiające wrażenie najwyższej półki. Grafika systemu multimedialnego jest przyjemniejsza dla oka niż w Toyocie RAV4, chociaż obydwu autom dostało się za słabą ergonomię menu. Na tylnej kanapie wygodniej było w Hondzie – nie dotyczy to jednak środkowego miejsca – z kolei Toyota RAV4 Hybrid zdecydowanie wygrała pojemnością bagażnika (580 vs 497 litrów w Hondzie CR-V).
Werdykt: 1/ Honda CR-V Hybrid, 2/ Toyota RAV4 Hybrid
W podsumowaniu podkreślono, że Toyota ma reputację najlepszego producenta w segmencie samochodów hybrydowych oraz oferuje więcej opcji. Zawieszenie jest bardziej komfortowe, ale RAV4 Hybrid jest droższa. Z kolei Honda jest ciekawsza wzorniczo, zawieszenie oferuje dobre prowadzenie, a kabina jest lepiej zaprojektowana i wyciszona.
Porównanie samochodów wygrała Honda CR-V Hybrid – i spora w tym zasługa niższej ceny.
Warto poczytać: l’Argus