Bjorn Nyland przeprowadził test Zeekra 7X Performance AWD z baterią o pojemności 100 kWh. Zeekr 7X jest modelem segmentu D-SUV, a więc bezpośrednią konkurencją Tesli Model Y, Audi Q6 e-tron czy Porsche Macan Electric (nieco większy od wymienionych). Sama marka Zeekr pozycjonowana jest w chińskim koncernie Geely jako premium, ulokowana ponad Volvo i Polestarem. Testujący model Nyland był pod wrażeniem szybkości ładowania samochodu, doskonałego stosunku możliwości do ceny, zasięgi też okazały się świetne jak na najmocniejszą wersję modelu (470 kW/630 KM).

Zeekr 7X, imponujący pod względem możliwości, imponujący pod względem ceny i możliwości

Samochody elektryczne koncernu Geely znamy z tego, że ich zespoły napędowe nie są szczególnie oszczędne (patrz: Volvo), ale pod względem dynamiki nie można im absolutnie niczego zarzucić. W przypadku Zeekra 7X, który w testowanej wersji wyposażony był w baterię CATL Qilin II, duże wrażenie robią moce ładowania, bo przy 100 kWh pojemności całkowitej i około 96 kWh użytecznej, auto potrafiło rozpędzić się do 400 i więcej kilowatów! Nawet na ładowarce Ionity oznaczonej jako „200 kW na złącze” egzemplarz wykręciło ponad 400 kW.

Dużo gorzej było przy ładowarce przystosowanej do architektury 400 V, a precyzyjniej: Superchargerze. Zeekr 7X osiągnął 65-67 kW i z filmu wynikało, że w modelu wykorzystano tę samą technologię, co w Volvo ES90, czyli do konwersji napięcia używano falowników wbudowanych w silniki. Daje to akceptowalną szybkość ładowania, ale nawigację lepiej przestawić na kierowanie do stacji przystosowanych do architektur 800 V 😉

Realne zasięgi Zeekra 7X Performance AWD w doskonałych warunkach okazały się następujące (pogrubienia to pomiar Nylanda, reszta to nasze obliczenia):

  • 550 kilometrów przy 90 km/h i rozładowaniu baterii do 0,
  • 495 kilometrów przy 90 km/h i rozładowaniu baterii do 10 procent,
  • 330 kilometrów przy eksploatacji w przedziale 80-20-80 procent,
  • 405 kilometrów przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 0,
  • 365 kilometrów przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 10 procent,
  • 284 kilometry przy 120 km/h i jeździe w przedziale 80 -> 10 procent.

Model okazał się bardziej energożerny niż reszta konkurentów z segmentu, miał wszak największą baterię, dzięki czemu jego wyniki były najlepsze. W dodatku dysponował świetnym wyciszeniem, niezłym systemem audio (Nyland narzekał na brak najgłębszych basów), był jakościowo wykończony i ciężko było cokolwiek zarzucić jego oprogramowaniu. Co najlepsze: cena Zeekra 7X Privilege AWD (odmiana wyposażeniowa wariantu Performance) wynosi w Holandii 62 990 euro, co w przeliczeniu na złotówki oznacza 271 800 złotych za najdroższą, najszybszą wersję samochodu.

Konfigurator Audi Q6 e-tron w najsłabszej wersji z małą baterią zaczyna się od 306 000 złotych…

Warto obejrzeć:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: