Dzięki uprzejmości polskiego oddziału Volskwagena przeprowadziliśmy test VW ID.7 82 (77) kWh / VW ID.7 Pro z silnikiem 210 kW/286 KM i 19-calowymi felgami. Auto w mocno niesprzyjających warunkach okazało się zaskakująco oszczędne. To pierwszy Volkswagen, który dzięki przestronnemu i raczej niskiemu nadwoziu (segment E) usiłuje zawalczyć z Teslą zużyciem energii. Przy 140 km/h samochód powinien pokonać niemal 290 kilometrów i jeszcze mieć niewielki zapas w buforze na dojechanie do stacji ładowania. Mówimy o chłodach – teraz, latem będzie więcej.

Volkswagen ID.7 Pro, test zasięgu

Wszystkie testy samochodów zaczynamy od dłuższej przejażdżki, żeby sprawdzić, czy dany elektryk nam odpowiada, czy jesteśmy w stanie się z nim polubić, komu polecić jego zakup. Podczas takiego wypadu VW ID.7 nas zaskoczył, przy 6 stopniach Celsjusza i lekkim wietrze w plecy potrafił osiągnąć zużycie energii wynoszące 17,9 kWh/100 km przy tempomacie ustawionym na 123 km/h (=120 km/h według GPS). Jeśli przyjmiemy, że do dyspozycji kierowcy w pierwszym rzucie mamy 75 kWh – taką wartość podaje CarScanner i jest to niezłe przybliżenie – to auto powinno pokonać 419 kilometrów do rozładowania baterii do 0 procent. To dokładnie 3,5 godziny jazdy, tymczasem organizacje motoryzacyjne zalecają odpoczynek co 2-2,5-3 godziny.

To nie koniec: realna pojemność baterii nowego samochodu wraz z buforem wynosi 77 kWh, a zatem auto powinno pokonać aż 430 kilometrów między ładowaniami, tj. z rozładowaniem baterii do zera. Z szybkością 120 km/h, niezbyt przyjazną temperaturą na zewnątrz, pełnym komfortem w kabinie, w tym sporadycznym używaniem masażu:

Ale bez wiatru w plecy warunki zrobiły się trudniejsze, auto aż tak doskonałych rezultatów nie osiągało. Z drugiej strony: aktualnie, latem, przy temperaturze wynoszącej 20-30 stopni Celsjusza, wyniki będą lepsze. Deklarowany przez producenta zasięg WLTP VW ID.7 to maksymalnie 619 jednostek – a ile było realnie?

Zużycie energii i zasięg Volkswagena ID.7 82 (77) kWh przy 90 km/h = 484 km (78 proc. WLTP)

Przy toczeniu się z GPS-ową szybkością 90 km/h (licznik: 93 km/h) prawdopodobnie wszyscy wyprzedzający nas myśleli „O, znowu elektryk za tirem jedzie!” Ale to był ważny eksperyment, bo zasięg przy 90 km/h odpowiada dynamicznej jeździe drogami krajowymi i wojewódzkimi, ewentualnie jeździe miejskiej. W tym przypadku VW ID.7 zużywał mikroskopijne 15,5 kWh/100 km, co powinno przełożyć się na zasięg:

  • 484 kilometrów przy rozładowaniu baterii do zera (nie licząc bufora),
  • 435 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 10 procent (pierwszy postój na ładowanie),
  • 339 kilometrom przy jeździe w przedziale 80 -> 10 procent (drugi postój na ładowanie),
  • [VW ID.7 Pro S 91 (86) kWh miałby realne 540 km zimą? – red.]

Taki zasięg to 5,4 godziny, 5 godzin 23 minuty jazdy bez przerwy. Dla miłośników pokonywania tras krajoznawczych bez choćby jednego postoju na odpoczynek. Dodajmy, że samochód rysuje w nawigacji ładną chmurę zasięgu i przy 90 km/h bywa ona niedoszacowana, natomiast przy 120 km/h jest przeszacowana, zmniejsza się w trakcie podróży. Jednak wyliczenia na głównym liczniku są idealnie precyzyjne, można na nich polegać już od ID. Software 3.x.

Zużycie energii i zasięg VW ID.7 przy 120 km/h = 375 km (60,5 proc. WLTP)

Przy 120 km/h i temperaturze w okolicy 5 stopni Celsjusza samochód zużywał równo 20 kWh/100 km, co przełożyłoby się na następujące zasięgi:

  • 375 kilometrów przy rozładowaniu baterii do zera (plus nieco ponad 10 km buforu),
  • 338 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 10 procent (pierwszy postój na ładowarce),
  • 263 kilometry przy jeździe w przedziale 80 -> 10 procent (do drugiego postoju na ładowarce).

A zatem z jednym postojem na ładowanie i niewielkim zapasem u celu podróży przejechalibyśmy 640 kilometrów z GPS-ową szybkością 120 km/h. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że wyjeżdżamy zwykle z miasta i cel nie jest parkingiem przy autostradzie, ten zasięg mógłby być większy (lub postój krótszy).

Zużycie energii i zasięg VW ID.7 Pro S przy 140 km/h = 288 km (46,5 proc. WLTP)

Przy GPS-owych 140 km/h, co powodowało regularne alerty systemu informującego o przekroczeniu szybkości, bo licznikowo jechaliśmy nieco szybciej, średnie zużycie energii wyniosło 25,9 kWh/100 km przy teście na pętli na autostradzie A2 (zdjęcie poniżej) i 26,1 kWh/100 km przy teście na autostradzie A4 i jeździe w kierunku zachodnim. Możemy zatem przyjąć, że realne średnie zużycie to 26 kWh/100 km, a zatem zasięg VW ID.7 przy 140 km/h wynosi:

  • 288 kilometrów przy rozładowaniu baterii do zera,
  • 260 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 10 procent [pierwszy postój na ładowanie],
  • 202 kilometry przy jeździe w przedziale 10 -> 80 procent [drugi postój na ładowanie].

Konfigurator VW ID.7 TUTAJ, cena Volkswagena ID.7 Pro zaczyna się obecnie od 267 690 złotych w bazowej konfiguracji lub od 276 690 złotych w nieźle doposażonej Special Edition. Auto ma też wariant Pro S z baterią powiększoną do 91 (86) kWh, która przy 140 km/h powinna osiągnąć około 320 kilometrów zasięgu [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.2]