Elektryczne Volvo XC40 jest niezwykle dynamicznym, ale też energożernym crossoverem. Bjorn Nyland przeprowadził test wersji z mniejszą baterią i napędem na przednią oś, Volvo XC40 Single Motor 69 (~63) kWh. Okazuje się, że przy spokojnej jeździe samochód jest w stanie pokonać do 360 kilometrów przy rozładowaniu baterii do zera. Gdy przyspieszymy, zużycie energii szybko wzrośnie.
Realny zasięg Volvo XC40 Single Motor z napędem na przód
Waga XC40 SM z kierowcą okazała się o 180 kilogramów niższa niż Volvo XC40 P8 Recharge z baterią o pojemności 78 (74) kWh, wyniosła 2,12 tony na tle 2,3 tony u poprzednika. Od Polestara 2 Standard Range FWD samochód był cięższy o 60 kilogramów.
Warunki do przeprowadzeniu testu były niemal idealne, kilkanaście stopni Celsjusza (16-18-13), lekki boczny wiatr, słońce. Auto jechało w normalnym trybie na 19-calowych felgach. Osiągnęło następujące wyniki (pogrubione to pomiary Nylanda, reszta to nasze wyliczenia; Volvo deklaruje 425 jednostek WLTP):
- 360 kilometrów zasięgu przy 90 km/h i rozładowaniu baterii do 0 (17,5 kWh/100 km), 84,7 procent WLTP,
- 216 kilometrów zasięgu przy 90 km/h i baterii pracującej w przedziale 80-20 procent, co daje 43 kilometry przy 5 dniach roboczych lub 31 kilometrów przy eksploatacji dzień w dzień,
- 234 kilometry zasięgu przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 0 (26,5 kWh/100 km!), 55 procent WLTP,
- 211 kilometrów zasięgu przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 10 procent,
- 164 kilometry zasięgu przy 120 km/h i baterii pracującej w przedziale 80->10 procent (trasa plus postoje na szybkie ładowanie).
Dla porównania: Volvo XC40 P8 Recharge, a więc wariant z baterią 78 (~74) i napędem na obie osie był w stanie przejechać odpowiednio 322 i 233 kilometry. Warto wszak zauważyć, że dynamiczniejszy wariant modelu testowany był przy niższej temperaturze. Możemy się zatem domyślać, że moce silników i pojemności baterii dobrano tak, by obydwie wersje osiągały zbliżone wyniki.
Dla porównania: my trasę Kraków –> Warszawa w Volvo XC40 Recharge P8 pokonaliśmy zużywając 88 procent energii zgromadzonej w baterii w czasie o 1 minutę dłuższym niż prognozowały nam Mapy Google. Średnia szybkość wyniosła 90 km/h, oczywiście po ekspresówce przemieszczaliśmy się szybciej. Dystans wyniósł 300 kilometrów, więc rozładowując baterię do zera przejechalibyśmy 341 kilometrów. Nieźle pasuje to do wyników Nylanda.
Youtuber zdołał zużyć 63 kWh energii, w Volvo XC40 FWD będziemy zatem wyrażać pojemność wartością 69 (63) kWh. W eksperymentach Norwega najlepszy wynik osiągnęło Volvo C40 78 (~74) kWh z napędem na obie osie testowane w sprzyjających warunkach.
Warto obejrzeć: