Bjorn Nyland przeprowadził test Tesli Model 3 Highland z napędem na tył i baterią zbudowaną w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe CATL. Certyfikowany zasięg według procedury WLTP Tesli Model 3 RWD to 513 jednostek, Nyland osiągnął 499 kilometrów przy 90 km/h i 367 kilometrów przy 120 km/h maksymalnego zasięgu do rozładowania baterii. To odpowiednio 97 i 72 procent wyniku uzyskanego zgodnie WLTP.
Realny zasięg Tesla Model 3 Napęd na Tylne Koła
Spis treści
Zaczęło się tradycyjnie, od pomiaru masy. Tesla Model 3 Highland RWD z kierowcą waży 1,86 tony, tyle samo, co Tesla Model 3 SR+ z tą samą baterią. Dla porównania: Opel Astra Electric w wariancie kombi to 1,84 tony, dokładnie tyle samo ważył VW ID.3 1st z baterią o pojemności 62 (58) kWh. Tesla Model 3 Highland w wersji Long Range AWD to 1,94 tony, Model 3 Performance – 1,92 tony.
Według Nylanda nawigacja Tesli to „technologia Obcych”, bo z doskonałą precyzją oblicza zużycie energii i pozostały zasięg samochodu. Skrytykował natomiast Autopilota za konieczność aktywacji po każdorazowej zmianie pasa – we wszystkich innych markach autopiloty tymczasowo się wyłączają i reaktywują na nowym pasie, ewentualnie same zmieniają pasy. Dlatego Nyland korzysta z S3XY Buttons, w których można zaprogramować różne funkcje, w tym także automatyczne przywrócenie Autopilota po zmianie pasa.
Tesla Model 3 RWD okazała się rekordowo oszczędna w tych idealnych warunkach, samochód mówił o zużyciu wynoszącym 11,3 kWh/100 km. Przy 120 km/h auto potrzebowało 15,4 kWh/100 km. Zasięgi były następujące (pogrubienia to wyniki Nylanda, reszta to nasze obliczenia):
- 499 kilometrów przy 90 km/h i rozładowaniu baterii do zera, 97,3 procent oficjalnego wyniku WLTP,
- 299 kilometrów przy 90 km/h i jeździe w przedziale 80-20-80 procent, ale z zastrzeżeniem, że baterie LFP warto ładować do pełna, ponieważ pozwala to elektronice na dokładną kalibrację,
- 367 kilometrów przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera, 71,5 procent oficjalnego wyniku WLTP,
- 257 kilometrów przy 120 km/h i jeździe w przedziale 80 -> 10 procent.
Tesla Model 3 Highland to sporo lepsza technologia
Warto zwrócić uwagę na drugi z pogrubionych wyników. Z większości naszych testów wynika, że samochody osiągają przy 120 km/h około 60 procent deklarowanego zasięgu WLTP. Te z lepszą aerodynamiką mają nieco ponad 60 procent, te z gorszą – nieco poniżej 60 procent. Liczby powyżej 70 procent nigdy nie doświadczyliśmy, świadczy o doskonałej optymalizacji przepływu powietrza po nadwoziu. Z wynikiem Tesli Model 3 Highland RWD nie jest w stanie powalczyć nawet wcześniejsza Tesla Model 3 SR+, w ciągu trzech lat Tesla dodała 17,3 procent zasięgu przy baterii, która urosła o ledwie 8,2 procent. Dlatego Nyland opisywał auto w niemal samych superlatywach.
Nagranie:
Nota od redakcji Elektrowozu: zastanawialiśmy się, czy do obliczania procentów WLTP nie wziąć przypadkiem większej liczby dla tych konkretnych felg. Uznaliśmy jednak, że skoro oficjalnie podawana jest wartość dla felg 19-calowych a przy 18-calowych widnieje słowo „szacowana”, to oprzemy się na rezultacie deklarowanym, z homologacji. Gdybyśmy za bazę przyjęli 554 jednostki podawane dla 18-calowych felg Photon (na zdjęciu), przy 120 km/h auto osiągałoby 66,2 procent wyniku WLTP – nadal więcej niż reszta świata.