Kia EV6 GT to najmocniejszy i najlepiej przyspieszający wariant Kii EV6, którego dostawy ruszą mniej więcej rok po odbiorach wariantów bardziej cywilnych. Bjorn Nyland miał przyjemność przyjrzenia się samochodowi z bliska, przeprowadził też Test Kii EV6 GT na autostradzie.
Kia EV6 GT, dane techniczne i realna jazda
Gdy Kia EV6 miała premierę, wariant GT pokazano, by wodzić ludzi na pokuszenie. Auto ma baterię o pojemności 77,4 kWh, 430 kW/585 KM mocy, 740 Nm momentu obrotowego i przyspiesza do 100 km/h w 3,5 sekundy. Dla porównania: BMW i4 M50 osiąga 100 km/h w 3,7 sekundy, Tesla Model 3 Performance w 3,3 sekundy, ale ze startu ruchomego – wszystkie auta grają więc w tej samej lidze, przynajmniej jeśli chodzi o początkową dynamikę.
Kia EV6 GT, z którą mógł zapoznać się Nyland, ma charakterystyczny srebrny lakier, zielonożółte zaciski, szare wnętrze z alcantarą i sportowymi fotelami oraz żółtozielonymi wstawkami. Za kierowcą samochodu zasiadł profesjonalny kierowca, dziennikarzom nie pozwolono na samodzielne przejażdżki. Przy niższych szybkościach auto było w stanie wycisnąć z baterii ponad 420 kW mocy (prawy górny róg):
Przy 240+ km/h Nyland wyraził zaskoczenie, że hałas w kabinie był na poziomie akceptowalnym, choć w ciągu każdej sekundy auto przebijało warstwę powietrza o grubości ponad 66 metrów. Przy hamowaniu EV6 GT błyskawicznie przeskoczyła z wydatkowanych ponad 300 kW na mniej niż -360 kW (-364,5 kW/495,5 KM!, ilustracja na dole, prawy róg), a zatem same silniki auta generowały takie spowolnienie, jak hamulce samochodów sprzed około 20-30 lat. Bez zaprzęgania do pracy tarcz i klocków hamulcowych! Zgodnie z oficjalnymi danymi maksymalny poziom rekuperacji Kii EV6 GT powinien wynosić 250 kW/340 KM, zatem 364,5 kW to więcej niż jakikolwiek samochód na świecie (Porsche deklaruje w Taycanie 265 kW)!
Kia EV6 rozpędziła się od 100 do 200 km/h w 9,31 sekundy. BMW i4 M50 badane przez HorizonWow na ten sam przedział potrzebowało tylko 8,1 sekundy, Tesla Model 3 Performance – aż 10,9 sekundy. Wyniki są oczywiście umiarkowanie porównywalne, możemy jednak wstępnie wnioskować, że na niemieckiej autostradzie Kia EV6 GT będzie dynamiczniejsza niż Model 3 Performance i przegra z BMW i4 M50. Oczywiście coś za coś: im lepsze przyspieszenia w dowolnym przedziale, tym (z reguły) niższa szybkość maksymalna oraz słabsze zasięgi (bo gorsze przełożenia przekładni).
I faktycznie: BMW i4 M50 rozpędziło się do maksymalnie 228 km/h (licznikowe), Tesla Model 3 Performance w teście HorizonWow osiągnęła 255 km/h, Kia EV6 GT doszła do 263 km/h GPS-owych (270/280 km/h licznikowe). Przy tej szybkości jej silnik miał 20 362 obroty na minutę, 339 obrotów na sekundę! Podczas premiery Tesli Model S Plaid inżynierowie Tesli chwalili się, że silnik osiąga „20, nawet trochę powyżej 20 tysięcy obrotów na minutę”. Widzimy zatem, że Kia wspięła się na ten sam poziom, co Tesla w wariancie Plaid (dolny rząd, pierwsze okienko z lewej):
Warto obejrzeć, na filmie pojawia się jeszcze trochę innych danych: