Bjorn Nyland przeprowadził test Cupry Born z baterią 58 (62) kWh i silnikiem o mocy 150 kW/204 KM napędzającym tylne koła. Z punktu widzenia zespołu napędowego to bliźniak VW ID.3 Life/Pro Performance/1st z identyczną baterią. Samochód zdołał pokonać 241 kilometrów przy 120 km/h (jazda autostradowa) i 334 kilometrów przy 90 km/h, co odpowiada jeździe miejskiej.
Realny zasięg Cupry Born 58. 300+ po mieście już spokój
Jak zauważył Bjorn Nyland, Cupra Born ma dziś dokładnie ten sam problem z ustawianiem tempomatu, jaki dotyczył pierwszych Volkswagenów ID.3/ID.4, a dziś jest widoczny choćby w Skodzie Enyaq iV. Zmiana szybkości jazdy na tempomacie o 1 km/h wymaga wyłączenia i włączenia tempomatu we właściwym momencie, gdy jedziemy z interesującą nas szybkości. W ID.3/ID.4 dawniej teoretycznie było to możliwe, w praktyce haptyczne przyciski reagowały zbyt nerwowo i podbijały szybkość o +10 km/h zamiast +1 km/h. W Skodzie wreszcie działa podnoszenie szybkości o +1 km/h, ale jej obniżanie o 1 km/h już nam nie wychodziło.
Taka drobnostka pokazuje, że oprogramowanie Cupry Born czy Skody Enyaq iV jest na etapie, na którym Volkswageny ID.3/ID.4 znajdowały się niemal rok temu.
Waga Cupry Born 58 z kierowcą wyniosła 1,88 tony, auto było więc cięższe od Tesli Model 3 SR+ (1,86 tony), VW ID.3 1st (1,84 tony) czy Kii e-Niro (1,86 tony). To, powiedzmy, dość typowa wartość dla samochodów z bateriami w okolicy 60 kWh. Dla porównania: nowy Volkswagen Golf 2.0 TDI waży 1,37 tony.
Przy 3-4 stopniach Celsjusza na zewnątrz, na zimowych oponach i 19-calowych felgach samochód był(by) w stanie przejechać następujące dystanse (wartości pogrubione to pomiary Nylanda):
- 334 kilometry przy rozładowaniu baterii do 0 i jeździe z szybkością 90 km/h,
- 200 kilometrów przy jeździe z szybkością 90 km/h lub w mieście w przedziale 80-20-80 procent, co daje 28,6 kilometra na każdy dzień tygodnia,
- 241 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 0 i jeździe z szybkością 120 km/h,
- 217 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 10 procent i jeździe z szybkością 120 km/h,
- 169 kilometrów przy korzystaniu z baterii w przedziale 80->10 procent i jeździe z szybkością 120 km/h.
Jeśli zatem każdego dnia dojeżdżamy do pracy i z powrotem po 30 kilometrów, to na weekend zostanie nam jeszcze niewielki zapas, żeby bateria pracowała w najbardziej komfortowym dla siebie przedziale. Z kolei w trasie zimą pokonamy niemal 390 kilometrów z jednym międzyładowaniem. Wzmianka o zimie jest istotna, wystarczy, że temperatura wzrośnie o około 15 stopni Celsjusza, a Cuprze Born 58 przybędzie 25-30 kilometrów (ponad 10 procent) zasięgu przy 120 km/h i niemal 24 procent przy szybkości 90 km/h lub jeździe po mieście. Widać to po wynikach bliźniaczego VW ID.3 1st.
Ceny Cupry Born 58 zaczynają się obecnie od 179 600 złotych, są więc nieco wyższe niż zanotowaliśmy pół roku temu. Producent oferuje obecnie wyłącznie wariant z tym konkretnym silnikiem i tą konkretną baterią, inne nie są dostępne. Biorąc jednak pod uwagę popularność Formentora i jego charakterystyczne wzornictwo, Born ma szansę na osiągnięcie w Polsce większej popularności niż ID.3. Nasi Czytelnicy skarżą się jednak, że przy składaniu zamówienia czasy odbiorów są bardzo odległe, a polskie salony nie gwarantują nawet, że w dniu sprzedaży będzie obowiązywała cena z dnia składania zamówienia.
Całe nagranie:
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: