Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

TEST: Cupra Born 58 – realny zasięg 334 km przy 90 km/h, 241 km przy 120 km/h. Pomiary zimą, latem więcej [Nyland]

Bjorn Nyland przeprowadził test Cupry Born z baterią 58 (62) kWh i silnikiem o mocy 150 kW/204 KM napędzającym tylne koła. Z punktu widzenia zespołu napędowego to bliźniak VW ID.3 Life/Pro Performance/1st z identyczną baterią. Samochód zdołał pokonać 241 kilometrów przy 120 km/h (jazda autostradowa) i 334 kilometrów przy 90 km/h, co odpowiada jeździe miejskiej.

Realny zasięg Cupry Born 58. 300+ po mieście już spokój

Jak zauważył Bjorn Nyland, Cupra Born ma dziś dokładnie ten sam problem z ustawianiem tempomatu, jaki dotyczył pierwszych Volkswagenów ID.3/ID.4, a dziś jest widoczny choćby w Skodzie Enyaq iV. Zmiana szybkości jazdy na tempomacie o 1 km/h wymaga wyłączenia i włączenia tempomatu we właściwym momencie, gdy jedziemy z interesującą nas szybkości. W ID.3/ID.4 dawniej teoretycznie było to możliwe, w praktyce haptyczne przyciski reagowały zbyt nerwowo i podbijały szybkość o +10 km/h zamiast +1 km/h. W Skodzie wreszcie działa podnoszenie szybkości o +1 km/h, ale jej obniżanie o 1 km/h już nam nie wychodziło.

Taka drobnostka pokazuje, że oprogramowanie Cupry Born czy Skody Enyaq iV jest na etapie, na którym Volkswageny ID.3/ID.4 znajdowały się niemal rok temu.

Waga Cupry Born 58 z kierowcą wyniosła 1,88 tony, auto było więc cięższe od Tesli Model 3 SR+ (1,86 tony), VW ID.3 1st (1,84 tony) czy Kii e-Niro (1,86 tony). To, powiedzmy, dość typowa wartość dla samochodów z bateriami w okolicy 60 kWh. Dla porównania: nowy Volkswagen Golf 2.0 TDI waży 1,37 tony.

Przy 3-4 stopniach Celsjusza na zewnątrz, na zimowych oponach i 19-calowych felgach samochód był(by) w stanie przejechać następujące dystanse (wartości pogrubione to pomiary Nylanda):

Cupra Born 58, zużycie energii przy 90 km/h i jeździe zimą (c) Bjorn Nyland

Jeśli zatem każdego dnia dojeżdżamy do pracy i z powrotem po 30 kilometrów, to na weekend zostanie nam jeszcze niewielki zapas, żeby bateria pracowała w najbardziej komfortowym dla siebie przedziale. Z kolei w trasie zimą pokonamy niemal 390 kilometrów z jednym międzyładowaniem. Wzmianka o zimie jest istotna, wystarczy, że temperatura wzrośnie o około 15 stopni Celsjusza, a Cuprze Born 58 przybędzie 25-30 kilometrów (ponad 10 procent) zasięgu przy 120 km/h i niemal 24 procent przy szybkości 90 km/h lub jeździe po mieście. Widać to po wynikach bliźniaczego VW ID.3 1st.

> Polskie forum Cupra Born

Ceny Cupry Born 58 zaczynają się obecnie od 179 600 złotych, są więc nieco wyższe niż zanotowaliśmy pół roku temu. Producent oferuje obecnie wyłącznie wariant z tym konkretnym silnikiem i tą konkretną baterią, inne nie są dostępne. Biorąc jednak pod uwagę popularność Formentora i jego charakterystyczne wzornictwo, Born ma szansę na osiągnięcie w Polsce większej popularności niż ID.3. Nasi Czytelnicy skarżą się jednak, że przy składaniu zamówienia czasy odbiorów są bardzo odległe, a polskie salony nie gwarantują nawet, że w dniu sprzedaży będzie obowiązywała cena z dnia składania zamówienia.

Całe nagranie:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Exit mobile version