Na YouTube pojawiła się recenzja Chevroleta Bolta (2019), czyli nowego rocznika samochody elektrycznego General Motors. To jedno z niewielu aut, które od lat może śmiało konkurować z Teslą w kwestii zasięgu na jednym ładowaniu (383 km) i które bywa również dostępne w Europie. Recenzenci porównują auto z BMW i3s – nazwa „Tesla” nie pada ani razu – i na tym tle Bolt niemal w każdej dziedzinie wypada  lepiej.

Recenzja Chevroleta Bolta (2019): „świetny”, „super”, „rewelacja” [z drobnymi minusami]

Chevrolet Bolt to samochód segmentu C (=wielkości VW Golfa), który dostępny jest w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej i Kanadzie. W Europie auto można kupić jako Opla Amperę-e, ale od momentu przejęcia Opla przez Grupę PSA samochód jest bardzo trudno dostępny.

> Opel Ampera E jednak wróci? [odcinek 1322 :)]

Oprócz niedostępności za największą wadę auta należy też uznać brak pompy ciepła (nawet jako opcji) oraz szybkie ładowanie, które powyżej pewnego poziomu naładowania baterii staje się wolniejsze niż u konkurencji. Bolt nadrabia jednak nowoczesną sylwetką i bardzo dużym zasięgiem na baterii.

Wygląd i jazda

Obydwaj recenzenci uznali, że moc Chevroleta Bolta (200 KM) i jego zasięg (383 km) idealnie pasują do auta elektrycznego sprzedawanego w roku 2019. Trudno się z tym nie zgodzić, szczególnie w kontekście wchodzących na rynek Hyundaia Kona Electric i Kia e-Niro.

Jednemu z nich podoba się możliwość wyboru między 1) jazdą z wykorzystaniem niemal wyłącznie pedału przyspieszenia (ang. one-pedal driving), z silną rekuperacją oraz 2) jazdą z użyciem gazu, hamulca i dodatkowego przycisku wzmacniającego odzysk energii, który umieszczony jest na kierownicy. Tymczasem BMW i3(s) oferuje tylko jeden tryb z silną rekuperacją, który jest zawsze włączony, zawsze aktywny i nie da się go zmodyfikować. Dla drugiego z recenzentów brak możliwości wyboru w BMW to ukłon w stronę użytkownika: „Zrobiliśmy to tak a tak i wydaje nam się, że to będzie dla ciebie najlepsze”.

Dużo pochwał zebrał limonkowy kolor auta, który jest energetyzujący i obu recenzentom doskonale pasował do samochodu elektrycznego. Same pochwały zebrał również wygląd przednich i tylnych świateł – i faktycznie, choć wzór ma już kilka lat, nadal pozostaje on świeży i nowoczesny.

 

Jako minus wymieniono brak drzwi otwieranych do przodu. W BMW i3(s) nie wszystkim się one podobają, ale kto woził na tylnej kanapie dziecko w foteliku lub telewizor, przyzna, że rozwiązanie jest o niebo praktyczniejsze niż klasyczne drzwi otwierane do przodu.

Wnętrze

Wnętrze Bolta zebrało pochwały za to, że jest normalne. Na kokpicie połączono czarny i biały błyszczący plastik (piano black, piano white) oraz tworzywo z fakturą w trójkąty. Kolor „piano white” określono jako słaby, natomiast resztę wnętrza uznano za normalną/średnią/OK. Pozycja za kierownicą jest zbliżona do BMW i3s: kierowca znajduje się wysoko [i dużo widzi], co podczas jazdy rzeczywiście daje wrażenie przestrzeni dookoła.

Ilość miejsca z tyłu jest umiarkowana przy wysokiej osobie dorosłej, ale dla dzieci będzie w sam raz.

Infotainment (system multimedialny)

Youtuberom spodobała się olbrzymia ilość informacji dotycząca zużycia energii w zależności od otoczenia i stylu jazdy – zarówno na ekranie na konsoli środkowej, jak i na licznikach. Okazało się jednak, że prezentowanych danych nie da się zbyt łatwo zresetować; reset dokonuje się automatycznie dopiero po naładowaniu samochodu do 100 procent i pozostawieniu go podłączonego do zasilania.

Obydwaj recenzenci uznali za doskonały system multimedialny samochodu, bo wszystko było poukładane, tak jak być powinno. Dużą zaletą był też Android Auto, którego BMW i3(s) nie obsługuje. Plusem określono też brak map do nawigacji GPS – ponieważ te w smartfonie i tak zawsze są lepsze. Minusem okazało się odbieranie połączeń w samochodzie: ekran z informacjami o rozmówcy przykrywał zawsze mapy, więc kierowca przestawał widzieć trasę, którą powinien podążać.

Spodobało im się wreszcie połączenie kontrolek ekranowych i klasycznych przycisków. Klimatyzacją steruje się z użyciem tradycyjnych pokręteł i guzików, ale resztę informacji przeniesiono na dotykowy ekran.

Ładowanie

W normalnym polskim domu samochód ładowałby się do pełna około 30 godzin. Na ładowarce półszybkiej byłoby to 9,5 godziny do pełna, czyli około 40 km/h. Przy ładowaniu samochodu na ładowarce szybkiej (CCS) zyskujemy 290 km/h – czyli po półgodzinnym postoju na parkingu mielibyśmy dodatkowe 145 kilometrów zasięgu.

Podsumowanie

Przy wyborze między BMW i3s (segment B, zasięg 173 km) a Boltem (segment C, zasięg 383 km), Chevrolet Bolt zdecydowanie wygrywał. Choć nie był tak bardzo premium, jak jego niemiecki konkurent, recenzenci znaleźli w nim niewiele wad.

> Najbardziej oszczędne samochody elektryczne według EPA: 1) Hyundai Ioniq Electric, 2) Tesla Model 3, 3) Chevrolet Bolt

Z polskiego punktu widzenia byłby to samochód niemal idealny: Polacy lubią hatchbacki segmentu C, a zasięg 383 km wystarczyłby do wygodnego wyjazdu nad morze. Niestety, Opel Ampera-e nie jest w Polsce oficjalnie dostępny, a sprowadzanie Bolta oznacza ryzyko, że wszystkie naprawy będziemy musieli wykonywać za naszą zachodnią granicą.

A oto cała recenzja jako wideo:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: