Niemiecka wypożyczalnia samochodów Nextmove przeprowadziła autostradowy test zużycia energii w kilku samochodach elektrycznych: Tesla Model 3 Long Range, Hyundaiu Kona Electric, Hyundaiu Ioniq Electric, Nissanie Leafie II i Renault Zoe ZE 40. Wyniki zużycia energii okazały się zaskakujące.

Najlepszy samochód elektryczny na autostradę? Ioniq Electric na krótki dystans, Model 3 na długi

Testy przeprowadzono na autostradzie w typowy jesienny dzień przy temperaturze kilkunastu stopni Celsjusza. Temperaturę w kabinach ustawiono na 22 stopnie Celsjusza. Samochody miały jechać z szybkością 120 km/h, ale sądząc po osiągniętych wynikach i ruchu na autostradzie, było to licznikowe 120 km/h, a realna średnia szybkość wyniosła raczej około 100 km/h [szacunki www.elektrowoz.pl].

Średnie zużycie energii w trasie okazało się bardziej niż ciekawe:

  1. Hyundai Ioniq Electric – 14,4 kWh/100 km,
  2. Tesla Model 3 – 14,7 kWh/100 km,
  3. Hyundai Kona Electric – 16,6 kWh/100 km,
  4. Nissan Leaf II – 17,1 kWh/100 km,
  5. Renault Zoe – 17,3 kWh/100 km.

O ile spodziewaliśmy się, że Ioniq Electric zajmie pierwsze miejsce, o tyle nie oczekiwaliśmy, że Tesla Model 3 dojedzie o włos za nim. Różnica między dwoma wymienionymi autami a resztą stawki jest spora. Wynik Kony Electric nie zaskakuje, większa powierzchnia czołowa crossovera daje o sobie znać. Tym bardziej, im szybciej auto się porusza.

> Najbardziej oszczędne samochody elektryczne według EPA: 1) Hyundai Ioniq Electric, 2) Tesla Model 3, 3) Chevrolet Bolt

Nissan Leaf i Renault Zoe wypadły najsłabiej, ale dodać trzeba, że w obu samochodach bateria pozwoli na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu. Co ciekawe, na parkingu widać również Opla Amperę-e, a w czasie jazdy przez kadr kilka razy przewija się Tesla Model S. Żaden z samochodów nie został uwzględniony w pomiarach – być może pojawią się one przy innej okazji.

Gdyby powyższe badanie odnieść do pojemności baterii samochodów, ranking mógłby wyglądać następująco:

  1. Tesla Model 3 – 510 km z 75 kWh baterii,
  2. Hyundai Kona Electric – 386 km z 64 kWh baterii*,
  3. Renault Zoe – 228 km z 41 kWh baterii,
  4. Nissan Leaf – 216 km z ~37 kWh baterii**,
  5. Hyundai Ioniq Electric – 194 km z 28 kWh baterii.

*) Hyundai nie ujawnił na razie, czy „64 kWh” to pojemność baterii użyteczna czy całkowita. Wstępne pomiary oraz dotychczasowe doświadczenia z koreańskim producentem sugerują jednak, że mamy do czynienia z pojemnością użyteczną.
**) Nissan podaje pojemność baterii Leafa wynoszącą 40 kWh, ale pojemność użyteczna, dostępna dla użytkownika, to około 37 kWh.

Wszystko oczywiście pod warunkiem, że auta pozwoliłyby na zużycie energii do samego końca, co się praktycznie nie zdarza. Realnie wszystkie wartości należałoby obniżyć o 15-30 kilometrów.

Oto zapis wideo z testu (w języku niemieckim):

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 13 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: