Bjorn Nyland przeprowadził test Tesli Model 3 SR+, czyli najtańszej Tesli dostępnej w Europie. Udało mu się sprawdzić, że realny zasięg samochodu wynosi maksymalnie 400 kilometrów przy spokojnej jeździe w trasie. Przy 120 km/h auto przejechałoby więc około 300 km na jednym ładowaniu.

Test: Tesla Model 3 SR+ – zasięg realny i prawdziwa pojemność baterii

Przypomnijmy: Tesla Model 3 Standard Range Plus w przeliczeniu na złotówki kosztuje dziś w Holandii około 210-220 tysięcy złotych. W porównaniu do edycji Long Range AWD, auto ma mniejszą baterię (~55 kWh vs 74 kWh), jeden silnik oraz niższy zasięg (386 km według EPA; liczbę tę www.elektrowoz.pl podaje zawsze jako zasięg realny). Według stosowanej w Europie procedury WLTP auto jest w stanie pokonać 409 km na jednym ładowaniu – i wartość ta nieźle się sprawdzi przy jeździe miejskiej.

> „Tesla Model 3 rozbiła się o ścianę. Cała sala zaczęła klaskać”, czyli dlaczego opłaca się bić w Teslę [felieton]

Cena Tesli Model 3 Standard Range Plus jest niższa, ale po samochodzie nieszczególnie to widać. W bagażniku brakuje subwoofera, radio nie obsługuje DAB, w nawigacji nie ma warstwy ze zdjęciami powierzchni (jest tylko standardowa mapa), nie pojawiają się też informacje o ruchu drogowym – cała reszta wygląda identycznie jak w Tesli Model 3 Long Range.

Po pierwszych 55 kilometrach samochód osiągnął 11,5 kWh/100 km (115 Wh/km). Jednak dla wielu widzów Bjorna Nylanda ważniejszy był test audio Tesli Model 3. Na nagraniu tego nie słychać, ale youtuber stwierdził, że niskie tony nadal były przyjemne i głębokie – i to mimo braku subwoofera! Dopiero przy najgłębszych basach słychać było pewne braki w gamie.

Na 25 procent baterii udało się pokonać 105 kilometrów ze zużyciem wynoszącym 11,8 kWh/100 km (118 Wh/km). Przy jeździe tego rodzaju pojemność akumulatorów powinna wystarczyć na pokonanie ponad 400 kilometrów, o ile zdecydujemy się na ich całkowite rozładowanie. Jednak podczas szybkich obliczeń w okolicy 220. kilometra Nyland ocenił, że samochód nie ma deklarowanych przez Elona Muska ~55 kWh pojemności, lecz raczej około 50 kWh – przynajmniej pojemności użytecznej, dającej się wykorzystać podczas jazdy. Obliczenia te potwierdziły się po zakończeniu testu.

Po 3:40 godzinach jazdy samochód przejechał 323 kilometry ze średnim zużyciem 12,2 kWh/100 km (122 Wh/km) i pozostało mu jeszcze 20 procent pojemności baterii. Do stacji ładowania dotarł po przejechaniu 361,6 kilometra po 4:07 godzinie jazdy. Średnie zużycie energii wyniosło 12,2 kWh/100 km (122 Wh/km), co oznacza, że Tesla Model 3 skonsumowała 44 kWh energii.

Łatwo zatem wyliczyć, że:

  • użyteczna pojemność baterii Tesli Model 3 SR+ wynosi zaledwie 49 kWh,
  • przy 90 km/h realny zasięg Tesli Model 3 SR+ to 402 km – oczywiście przy założeniu, że rozładowujemy baterię do zera,
  • przy 120 km/h realny zasięg to około 300 kilometrów.

Warto obejrzeć:

 

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]