Niemieckie Nextmove – firma wypożyczająca samochody elektryczne – przeprowadziło test Porsche Taycan Turbo i Tesli Model 3 Long Range RWD przy jeździe z szybkością 150 km/h. Okazało się, że Porsche wypada znacznie lepiej niż wynikałoby to z procedury EPA.
Porsche Taycan Turbo i Tesla Model 3 na autostradzie
Spis treści
Porsche obiecuje, że zgodnie z WLTP Taycan Turbo pokona od 381 do 450 jednostek odległości, jednak według amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) samochód na baterii jest w stanie przejechać 323,5 kilometra w wersji Taycan Turbo oraz 309 kilometrów w najmocniejszym wariancie Taycan Turbo S.
> Realny zasięg Porsche Taycan to 323,5 kilometra. Zużycie energii: 30,5 kWh/100 km
W eksperymencie Nextmove brało udział Porsche Taycan Turbo.
Test samochodu przeprowadzono z tempomatową szybkością 150 km/h na 90-kilometrowej autostradowej pętli dookoła Lipska, auta pokonały trzy okrążenia. W samochodzie włączono Tryb Normalny – w Trybie Zasięgu szybkość ograniczona jest do 110 km/h – obniżono zawieszenie i wyłączono Porsche Innodrive. Ta ostatnia opcja według prowadzącego odpowiadała za duże zmiany przyspieszenia samochodu.
Średnia szybkość w trakcie eksperymentu wyniosła 131 km/h. Temperatura była jesienna, 7 stopni Celsjusza, obydwa samochody miały opony zimowe. Ogrzewanie w Porsche ustawiono na 18 stopni, czyli lekki chłodek.
Benchmarkiem dla Porsche była Tesla Model 3 Long Range RWD (z napędem na tył) z obniżonym o 4 centymetry zawieszeniem:
Samochód nie jest już oferowany w sprzedaży, a wybrano go, ponieważ Tesle Model S z dużymi bateriami nie były wtedy dostępne.
Zasięg Porsche Taycan Turbo znacząco lepszy niż według EPA
W trakcie całego eksperymentu średnie zużycie energii Porsche Taycan Turbo wyniosło 28,2 kWh/100 km (282 Wh/km). W Tesli Model 3 było to o ponad 25 procent mniej, bo 21,1 kWh/100 km (211 Wh/km). Elektryczne Porsche przy 150 km/h było w stanie pokonać 314 kilometrów na jednym ładowaniu, Tesla Model 3 osiągnęła wynik 332 kilometrów.
Porównajmy to z wartościami EPA:
- Porsche Taycan Turbo: 314 km na autostradzie (nextmove) kontra 323,5 km według EPA,
- Tesla Model 3 Long Range RWD: 332 km na autostradzie (nextmove) kontra 523 km według EPA.
Nawet jeśli wziąć pod uwagę, że Tesla ma już 40 tysięcy kilometrów przebiegu i oferowała 68 kWh użytecznej pojemności baterii, wynik Tesli znacząco odstaje od EPA, tymczasem Porsche osiąga 97 procent wyniku EPA.
> Superkondensatory w Teslach? Mało prawdopodobne. Ale zanosi się na przełom w bateriach
Z drugiej strony: nie wolno pominąć faktu, że mimo mniejszej baterii – 68 kWh dla tej Tesli Model 3 vs 83,7 kWh dla nowego Porsche Taycan – Tesla przejechałaby większy dystans na jednym ładowaniu.
Czyli EPA w przypadku Porsche Taycan się myli?
To dla nas ważna sprawa, wielokrotnie prowadziliśmy i porównywaliśmy testy zasięgu samochodów elektrycznych z wynikami podawanymi przez EPA. Wartości były tak zbliżone, że choć w Europie obowiązuje WLTP, to właśnie wyniki EPA redakcja www.elektrowoz.pl podaje jako „zasięg realny”. Najwyraźniej jednak istnieją pewne odchyły od normy.
Tesle są na granicy wyników EPA. W porównaniu do EPA lepsze (wyższe) wartości osiągają Hyundai Kona Electric i Kia e-Niro. Wygląda na to, że również Porsche oferuje więcej niż wynikałoby z procedury EPA. Dlaczego tak jest?
> Kia e-Niro z zasięgiem realnym 430-450 kilometrów, a nie 385, jak wynika z EPA? [zbieramy dane]
Podejrzewamy, że przy Hyundaiu i Kii badanie prowadzono z maksymalnym wyposażeniem i obciążeniem, żeby ustrzec się przed procesami sądowymi, które w Stanach Zjednoczonych są normą. W efekcie wystarczy nieco bardziej oszczędna jazda lub włączenie klimatyzacji tylko dla kierowcy, by samochody osiągały lepsze zasięgi na jednym ładowaniu.
Problemy Porsche mogą wynikać z kolei z natychmiastowej dostępności dużej mocy, która zafałszowuje wyniki w górę przy zmiennej jeździe – a właśnie tak wygląda procedura EPA:
Z kolei w teście Nextmove, w którym zniwelowano opory powietrza, a głównym obciążeniem silnika było utrzymanie zadanej szybkości, rezultaty okazały się lepsze od spodziewanych.
Cały test:
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: planujemy skorygować wyniki Hyundaia Kona Electric, Kii e-Niro i Porsche Taycan w podawanych przez nas tabelkach „realnego zasięgu”. Wszystkie będą korektami w górę – musimy tylko znaleźć właściwe współczynniki.