Ile samochód elektryczny przejedzie na jednym ładowaniu? Jaki jest zasięg samochodu elektrycznego do wyczerpania baterii? Ile energii zużywają samochody elektryczne do jazdy? Oto ranking EPA i obliczenia redakcji www.elektrowoz.pl.
Zasięgi samochodów elektrycznych w segmencie A [RANKING grudzień 2017]
Spis treści
Liderzy zasięgu: 1) BMW i3 (2018), 2) BMW i3s (2018), 3) BMW i3 (2017).
W kwestii zasięgów zdecydowanym liderem jest BMW i3 (niebieskie słupki), szczególnie w najnowszym roczniku 2018. Mimo identycznej pojemności baterii, nowe BMW i3 przejeżdżają o 10-20 procent więcej kilometrów na jednym ładowaniu. Dlatego najnowsze modele zgarniają dla siebie wszystkie miejsca na podmium.
Nieźle wypada też Fiat 500e (purpurowe słupki) z baterią o pojemności 24 kilowatogodzin (kWh), o którym trzeba jednak pamiętać, że jest niedostępny i nie posiada serwisów w Europie. Warto go kupić tylko wtedy, gdy cena samochodu jest na tyle niska, że ewentualna awaria nie spowoduje wyrwania wszystkich włosów z głowy. Na dalszej pozycji lokuje się – również niedostępny w Polsce – Chevrolet Spark EV. Cała reszta aut wygląda na tym tle fatalnie: samochody elektryczne przejeżdżają zaledwie od 60 do 110 kilometrów na jednym ładowaniu.
Jeśli chodzi o ilość miejsca w kabinie, konkurentem BMW i3 mógłby być VW e-up, ale 107 kilometrów zasięgu skutecznie odstraszy nawet największego wielbiciela marki Volkswagen:
Ranking zasięgu najmniejszych samochodów elektrycznych według procedury EPA, a więc bliskiej realnym zastosowaniom. Kolorem pomarańczowym oznaczono Mitsubishi i-MiEV, Peugeota iOn i Citroena C-Zero, ponieważ jest to jeden i ten sam samochód. Kolorem srebrnym oznaczono auta niedostępne, zapowiedziane i prototypowe z wyjątkiem e.GO (2018), które już znajduje nabywców w Niemczech (c) www.elektrowoz.pl
Nie najlepiej wypada również chiński Zhidou D2 (żółty słupek), który rzekomo ma być produkowany w Polsce. Auto na jednym ładowaniu przejeżdża zaledwie 81 kilometrów, czyli odstaje nawet od podobnej wielkości Mitsubishi i-MiEV.
Ile „palą” małe samochody elektryczne? Ranking zużycia mocy
Liderzy ekonomicznej jazdy: 1) Citroen C-zero (2015), 2) Geely Zhidou D2 (2017), 3) BMW i3 (2015) 60 Ah.
Gdy odwrócić ranking i zamiast pojemności baterii wziąć pod uwagę zużycie energii, sytuacja staje się zgoła inna. Zdecydowanym liderem jest tutaj Citroen C-zero, który zużywa zaledwie 14,36 kWh energii na 100 kilometrów, co odpowiada spaleniu 1,83 litra benzyny.
Dobrze wypada też „nasz” Geely Zhidou D2 ze zużyciem na poziomie 14,9 kWh. Cała reszta samochodów mieści się w przedziale od 16 do 20 kilowatogodzin energii na 100 kilometrów, co odpowiada kosztom spalenia od 2 do 3 litrów benzyny na 100 kilometrów.
Elektryczny VW e-Up plasuje się w pobliżu środka stawki ze zużyciem równym około 17,5 kWh energii na 100 kilometrów, co odpowiada spalaniu 2,23 litra benzyny na 100 kilometrów. Inna sprawa, że w teście Auto Bilda samochód wypadł znacznie gorzej:
> Jaki jest zasięg samochodu elektrycznego zimą [TEST Auto Bild]
Jak obliczamy zasięgi?
Wszystkie zasięgi podajemy według amerykańskiej procedury EPA, ponieważ pokazuje ona realny zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu. Podawane przez producentów dane NEDC pomijamy, ponieważ są one mocno przekłamane.