Na kanale HorizonWow pojawiło się nagranie zestawiające przyspieszenie BMW i4 M50 (2021) oraz Tesli Model 3 Performance (2019) do szybkości maksymalnych. Wynika z niego, że o ile do 100 km/h Tesla i BMW idą łeb w łeb, o tyle powyżej tej szybkości Tesla łapie zadyszkę. Wynik rekompensuje wyższą prędkością maksymalną.
Tesla Model 3 Performance i BMW i4 M50 obok siebie
Dane techniczne i wyniki obu samochodów są następujące:
Samochód: | Tesla Model 3 Performance (2019) | BMW i4 M50 (2022) |
---|---|---|
moc | 375 kW/510 KM | 400 kW/544 KM |
moment obrotowy | 660 Nm | 795 Nm |
przyspieszenie do 100 km/h na filmie | 3,7 s (producent: 3,3 s z rolloutem) | 3,7 s (producent: 3,9 s) |
przyspieszenie do 200 km/h na filmie | 14,6 s | 11,8 s |
przyspieszenie 100-160 km/h na filmie | 4,9 s | 4 s |
Vmax na filmie | 255 | 228 |
Do 100 km/h obydwa auta rozpędziły się w tym samym czasie, mniej więcej do 160 km/h Tesla trzymała niezłe tempo, ale po tej szybkości różnice zaczęły się powiększać. W BMW i4 dokładny pomiar jest o tyle utrudniony, że licznik sprawia wrażenie napędzanego gumką, ma gigantyczną bezwładność, jak gdyby producent nie potrafił odświeżać jego zawartości z lepszą częstotliwością. Widzimy zatem 9, następnie 24, 39, 53, 67 km/h i tak dalej.
Warto zwrócić uwagę, że deklarowane przez producentów przyspieszenia są różne (patrz: tabela). Jednak sposób prowadzenia pomiaru, sytuacja drogowa, wiatr, poziom naładowania baterii czy nawet ciśnienie w oponach mogą wpływać na uzyskiwane wartości. Z dotychczasowych pomiarów wynika jednak, że przynajmniej do 100 km/h Tesla Model 3 Performance i BMW i4 M50 wypadają bardzo podobnie.
Z pomiarów Nylanda wynika, że waga BMW i4 M50 z kierowcą to 2,4 tony, podczas gdy Tesla Model 3 Performance z rocznika modelowego (2021) wazy 1,94 tony. Silniki BMW mają więc do rozpędzenia masę wyższą o 23,7 procent, zrozumiałe stają się zatem różnice w szybkościach maksymalnych. Sporo wskazuje na to, że inżynierowie BMW chcieli dorównać Tesli, gdy chodzi o przyspieszenie, musieli zatem zastosować wyższe moce lub odpowiednie przekładnie. W efekcie BMW i4 zużywa więcej energii podczas jazdy i osiąga „zaledwie” 225 km/h. Coś za coś.
Tesla Model 3 Performance kosztuje obecnie od 279 990 złotych, w maksymalnej konfiguracji z podstawowym Autopilotem zapłacimy za nią mniej niż 300 000 złotych. BMW i4 M50 startuje od 309 900 złotych, ale za sensownie wyposażony wariant zapłacimy pod 400 tysięcy złotych. Obydwa auta lokują się w segmencie D, choć kabina i4 sprawia wrażenie pasującej raczej do segmentu C.
Zdjęcie otwierające: kadr z nagrania (c) HorizonWow
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: podane w ramce dane dotyczące mocy Tesli są zachowawcze. Z pomiarów wynika, że auto osiąga wynik o kilka do kilkunastu procent lepszy.