Rocznik modelowy (2023) Volvo XC40 i C40 został wyposażony w zupełnie nowy zespół napędowy. W historii marki po raz pierwszy od 26 lat zdecydowano, że podstawowym rozwiązaniem będzie napęd na osi tylnej zamiast przedniej. Dziennikarze portalu Auto Express mieli okazję przejechać się nowym Volvo C40 RWD i ich zdaniem auto trudno odróżnić od poprzednika z silnikiem z przodu. Z jednym wyjątkiem: spadło zużycie energii, więc zasięg musiał wzrosnąć. Pojawił się też wariant z jednym silnikiem i dużą baterią, jak w Polestarze 2.
Nowe Volvo C40 (2023) bez zauważalnych zmian
Zgodnie z obserwacjami, zużycie energii C40 RWD wyniosło mniej niż 18,8 kWh/100 km („ponad 3,3 mili/kWh”) w niskich temperaturach, co powinno przełożyć się na zasięg o 48 kilometrów lepszy niż w Volvo XC40 FWD przy tej samej baterii o pojemności 69 (~65) kWh. Podkreślmy wszak, że porównujemy różne napędy i różne nadwozia, co znajduje przełożenie w wynikach. Zgodnie z oficjalnymi pomiarami producenta przeniesienie napędu na tył spowodowało następujące zmiany w zasięgu WLTP:
- XC40 FWD (2022) -> RWD (2023) = 425 -> 466 jednostek (+9,6 procent),
- C40 FWD (2022) -> RWD (2023) = 438 -> 477 jednostek (+8,9 procent).
Z przeliczenia jednostek WLTP i porównania Volvo XC40 FWD z C40 RWD wychodzi wartość (52 jednostki WLTP) zaskakująco bliska tej, jaką uzyskali dziennikarze Auto Express (48 kilometrów). To sugeruje, że producent dotrzymał słowa z optymalizacją albo… przedstawiciele brytyjskiej redakcji podali papierowe wartości jako „zaobserwowane” (źródło). Dodajmy, że przeniesienie silnika na tył miało posłużyć między innymi właśnie optymalizacji napędu i obniżeniu zużycia energii.
Specyfikacja Volvo C40 RWD (2023)
Przy ostrzejszej jeździe na drodze z licznymi zakrętami dziennikarze zauważyli lepszą przyczepność przedniej osi, silnik o mocy 175 kW/238 KM i 420 Nm momentu obrotowego sprawia, że C40 RWD jest pełne werwy i jednocześnie zapewnia ciszę w środku nawet przy szybkościach autostradowych. Znacznie łagodniej działa teraz rekuperacja, zapewne chodzi o to, żeby samochód nie stracił przyczepności na tylnej osi. One-pedal driving pozostawiono, pozostałe elementy wyposażenia (elektryczne fotele, bezkluczykowy dostęp, podgrzewana kierownica) zostały po staremu.
Przedstawiciele Auto Expressu narzekali na stosunkowo mały, 9-calowy wyświetlacz centralny na kokpicie oraz jakość wnętrza, mieli wrażenie, że podstawowy i średni poziom wyposażenia nie uzasadniają wysokiej ceny. W Polsce bazowa cena Volvo C40 Recharge to 256 900 złotych (konfigurator TUTAJ), auto dostępne jest w wariancie z napędem na tył i podstawową baterią (Volvo C40 Recharge Single Motor), napędem na tył i dużą baterią (Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range) oraz napędem na obie osie i dużą baterią (Volvo C40 Recharge Twin Motor).
Za większą baterię dopłacimy zaledwie 9 000 złotych, zyskamy maksymalnie aż 580 jednostek WLTP zasięgu, około 496 kilometrów realnie w trybie mieszanym i 348 kilometrów przy jeździe autostradą z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Za napęd na obie osie oraz większą baterię będziemy musieli wysupłać dodatkowe 31 000 złotych:
Nota od redakcji Elektrowozu: mieliśmy napisać, że jako „lekarze czy właściciele sieci sklepów, którzy odchowali dzieci, ustawialibyśmy się w kolejce po nowe XC40 Recharge AWD”, ale sprawdziliśmy ceny i doszliśmy do wniosku, że musimy przemyśleć ten impuls. Niestety! (patrz też: TEST: Volvo C40 Recharge Twin, dzień 1/5. Dwie miłości z czasów młodości w jednym).
W podobnym tonie wypowiada się Żona jednego z naszych Czytelników, która jest lekarką, żeby zweryfikować nasze przeczucia:
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:(…)
Cena 257.000 PLN dla podstawowej wersji jest dosyć znaczna. Nawet po ostatnim Pana e-mailu pobawiłem się konfiguratorem C40 i jak by nie
patrzeć wyszło 300.000 PLN (i to bez szaleństw). Propozycja jest ciekawa, ale cena chyba za mocno wyśrubowana. Do standardu Ioniq 6 a nawet 5 trochę mu brakuje…
Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.