Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Lexus UX 300e – test zasięgu. 205 km przy 90 km/h, 166 przy 120 km/h, prawdopodobnie ogniwa LFP [wideo]

Bjorn Nyland sprawdził realny zasięg Lexusa UX 300e. I chyba wyjaśniło się, dlaczego Lexus jest w stanie zaoferować użytkownikom 10 lat gwarancji na baterie samochodu. Ten crossover segmentu C-SUV z baterią 54,3 kWh waży tyle, co Tesla Model 3 LR RWD 74 kWh i więcej niż Kia e-Niro 64 kWh. To sugeruje, że zastosowano w nim ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP).

Lexus UX 300e i zasięg przy 10 stopniach Celsjusza (ale w słońcu)

Ogniwa LFP degradują wolniej niż ogniwa wykorzystujące kobalt (wytrzymują kilka tysięcy cykli pracy), ale mają niższą gęstość energii, więc potrzeba ich więcej, by osiągnąć tę samą pojemność. Waga Lexusa UX 300e – zmierzona wraz z kierowcą i sprzętem – wynosząca 1,88 tony wskazuje na to, że bateria musi być rzeczywiście ciężka. Ale dzięki ogniwom LFP najwyraźniej wystarczy jej chłodzenie powietrzem.

Liczniki samochodu zostały zaadaptowane ze spalinowego wariantu auta: wskaźnik poziomu naładowania baterii był kiedyś wskaźnikiem paliwa, natomiast wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej po prostu wycięto. Aby utrzymać realne 90 km/h Nyland musiał jechać aż 97 km/h, co by wyjaśniało, dlaczego kierowcy Lexusów i Toyot regularnie chwalą się świetnymi wynikami dotyczącymi spalania swoich hybryd – po prostu jeżdżą wolniej niż im się wydaje.

Zadziwień było więcej: przy szybkim ładowaniu (Chademo) auto uzupełniało energię do maksymalnie 95 procent, aby dojechało do 100 procent, konieczne było wpięcie go do słupka ładowania prądu przemiennego. Na ładowarce auto osiągało 43-44 kW, podczas gdy inni użytkownicy samochodu donosili o maksymalnie 33-35 kW. W UX 300e wreszcie przy 120 km/h w kabinie było głośniej niż we wnętrzu Tesli Model 3.

Zasięg przy 90 km/h wyniósł 205 kilometrów, zużycie energii osiągnęło 20,1 kWh/100 km i wygląda na to, że producent pozwolił na wykorzystanie zaledwie 41,2 kWh baterii (!). Przy 120 km/h Lexus UX 300 e pozwolił na zużycie już 44,7 kWh baterii i osiągnął(by) maksymalnie 166 kilometrów zasięgu. Wysnujemy z tego wniosek, że podawana przez producenta pojemność baterii UX 300e wynosząca 54,3 kWh to wartość całkowita.

Lexus obiecuje w UX 300e 305 jednostek WLTP zasięgu. Samochód jest bezpośrednim konkurentem Kii e-Niro, przynajmniej na papierze.

Warto obejrzeć:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version