Bjorn Nyland przeprowadził test Forda Mustanga Mach-E AWD z powiększoną baterią, czyli w wersji Extended Range. Test odbywał się w warunkach zimowych, przy -5 stopniach Celsjusza, więc w cieplejszych porach roku zasięgi Mustanga Mach-E 4X powinny być o około 15-20 procent wyższe. Spróbujemy je wyliczyć na podstawie danych podawanych przez samochód, ale zacznijmy od wyników eksperymentu:
Ford Mustang Mach-E AWD ER / 4X: zasięg 343 km zasięgu przy 90 km/h, 263 przy 120 km/h. Zimą, na mrozie
Spis treści
Przypomnijmy: Ford Mustang Mach-E to crossover segmentu D-SUV, auto konkurujące z Teslą Model Y, Jaguarem I-Pace czy Mercedesem EQC. Testowany przez Nylanda wariant ma baterię o pojemności 88 (98,8) kWh, posiada napęd na obie osie (1+1) i 258 kW (351 KM) mocy. Bazowa cena Mustanga Mach-E w tej konfiguracji rozpoczyna się w Polsce od 286 310 złotych, auto z kierowcą ważyło 2,3 tony.
Przy baterii naładowanej do 100 procent samochód wyświetlał 378 kilometrów zasięgu, co już samo w sobie wydawało się dość optymistyczną prognozą w temperaturze poniżej 0. Według procedury amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), ten model powinien przejeżdżać 434,5 kilometra w trybie mieszanym przy lepszej pogodzie.
Już na samym początku jazdy na ekranie samochodu można było zauważyć ciekawe statystyki: otóż na jazdę Mustang Mach-E wykorzystuje 82 procent energii, 5 procent idzie na zniwelowanie zewnętrznej temperatury (dogrzanie baterii ze względu na brak pompy ciepła?), a 14 procent na zagrzanie kabiny. Nieco później, gdy Nyland zaczął korzystać z podgrzewania przedniej szyby, dodatkowe 4 procent zużyły Akcesoria – na Jazdę zostało więc 78 procent. Zapamiętajmy tę liczbę, przyda nam się za moment:
Test zasięgu przy 90 km/h
Podczas pierwszego eksperymentu, jazdy z szybkością 90 km/h (GPS-ową) średnie zużycie pokazywane przez samochód wyniosło 24 kWh/100 km (240 Wh/km). Zasięg przy rozładowaniu baterii do zera wyniósłby 343 kilometry. Wyliczona na podstawie zużycia pojemność baterii wyniosła 82-85 kWh, a więc mniej niż deklarowane przez producenta 88 kWh – co się jednak dość często zdarza.
Zakładamy, że przy lepszej pogodzie zużycie energii na Jazdę mogłoby osiągnąć do 97 procent, więc w najlepszych możliwych warunkach auto osiągnęłoby [obliczenia teoretyczne, na praktykę musimy zaczekać do wiosny]:
- 427 kilometrów zasięgu przy rozładowaniu baterii do zera,
- 384 kilometry przy rozładowaniu jej do 10 procent,
- 299 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10->80 procent [obliczenia www.elektrowoz.pl].
Test zasięgu przy 120 km/h
Po postoju na stacji, gdzie udało się osiągnąć 110 kW mocy ładowania – maksymalna moc ładowania podczas innego testu to minimalnie powyżej 140 kW – Nyland przeprowadził drugi test przy 120 km/h. Podawane przez samochód zużycie energii wyniosło 32 kWh/100 km (320 Wh/km), Nyland oszacował zasięg na poziomie 263 kilometrów przy rozładowaniu baterii do zera. Tym razem zespół napędowy zużył 87 procent energii, Klimatyzacja 10 procent, Akcesoria 3 procent, nie było też potrzeby dogrzewania podzespołów:
Gdybyśmy założyli, że pogoda jest lepsza i że napęd konsumuje na swoje potrzeby 97 zamiast 87 procent zużywanej energii, zasięg wyniósłby [ponownie: to tylko teoretyczne wyliczenia]:
- 293 kilometry przy rozładowaniu baterii do zera,
- 264 kilometry przy rozładowaniu baterii do 10 procent,
- 205 kilometrów przy jeździe w trybie 80->10->80 procent.
Na co youtuber zwrócił uwagę? Podobała mu się cisza w kabinie, dostępna przestrzeń i system nagłośnienia. Nie przypadło mu natomiast do gustu niemal pionowe ułożenie wyświetlacza – wolałby, żeby był nieco bardziej pochylony. Polestar 2 (segment C) i I-Pace (D-SUV) były podczas jazdy bardziej komfortowe.
Konkurencyjna Tesla Model Y, która obiecuje zbliżony zasięg zgodnie z procedurą WLTP, powinna być dostępna w cenie od równowartości około 270 tysięcy. Niestety, auto nie jest jeszcze sprzedawane w Europie, więc Nyland go nie testował – trudno je zatem porównać z Mustangiem Mach-E na podstawie tej konkretnej procedury. Natomiast z testu Modelu Y Performance przeprowadzonego przez Nextmove wynika, że zasięg Forda Mustanga Mach-E przy 90 km/h jest zbliżony do zasięgu Tesli Y przy… 120 km/h.
Oto całe nagranie, warto zobaczyć:
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: