Bjorn Nyland przeprowadził test Forda Mustanga Mach-E AWD z powiększoną baterią, czyli w wersji Extended Range. Test odbywał się w warunkach zimowych, przy -5 stopniach Celsjusza, więc w cieplejszych porach roku zasięgi Mustanga Mach-E 4X powinny być o około 15-20 procent wyższe. Spróbujemy je wyliczyć na podstawie danych podawanych przez samochód, ale zacznijmy od wyników eksperymentu:

Ford Mustang Mach-E AWD ER / 4X: zasięg 343 km zasięgu przy 90 km/h, 263 przy 120 km/h. Zimą, na mrozie

Przypomnijmy: Ford Mustang Mach-E to crossover segmentu D-SUV, auto konkurujące z Teslą Model Y, Jaguarem I-Pace czy Mercedesem EQC. Testowany przez Nylanda wariant ma baterię o pojemności 88 (98,8) kWh, posiada napęd na obie osie (1+1) i 258 kW (351 KM) mocy. Bazowa cena Mustanga Mach-E w tej konfiguracji rozpoczyna się w Polsce od 286 310 złotych, auto z kierowcą ważyło 2,3 tony.

Waga Forda Mustanga Mach-E 4X wraz z kierowcą. Auto jest minimalnie lżejsze niż Porsche Taycan 4S z mniejszą baterią i cięższe niż Tesla Model S Long Range „Raven” (c) Bjorn Nyland

Przy baterii naładowanej do 100 procent samochód wyświetlał 378 kilometrów zasięgu, co już samo w sobie wydawało się dość optymistyczną prognozą w temperaturze poniżej 0. Według procedury amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), ten model powinien przejeżdżać 434,5 kilometra w trybie mieszanym przy lepszej pogodzie.

Już na samym początku jazdy na ekranie samochodu można było zauważyć ciekawe statystyki: otóż na jazdę Mustang Mach-E wykorzystuje 82 procent energii, 5 procent idzie na zniwelowanie zewnętrznej temperatury (dogrzanie baterii ze względu na brak pompy ciepła?), a 14 procent na zagrzanie kabiny. Nieco później, gdy Nyland zaczął korzystać z podgrzewania przedniej szyby, dodatkowe 4 procent zużyły Akcesoria – na Jazdę zostało więc 78 procent. Zapamiętajmy tę liczbę, przyda nam się za moment:

Test zasięgu przy 90 km/h

Podczas pierwszego eksperymentu, jazdy z szybkością 90 km/h (GPS-ową) średnie zużycie pokazywane przez samochód wyniosło 24 kWh/100 km (240 Wh/km). Zasięg przy rozładowaniu baterii do zera wyniósłby 343 kilometry. Wyliczona na podstawie zużycia pojemność baterii wyniosła 82-85 kWh, a więc mniej niż deklarowane przez producenta 88 kWh – co się jednak dość często zdarza.

Zakładamy, że przy lepszej pogodzie zużycie energii na Jazdę mogłoby osiągnąć do 97 procent, więc w najlepszych możliwych warunkach auto osiągnęłoby [obliczenia teoretyczne, na praktykę musimy zaczekać do wiosny]:

  • 427 kilometrów zasięgu przy rozładowaniu baterii do zera,
  • 384 kilometry przy rozładowaniu jej do 10 procent,
  • 299 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10->80 procent [obliczenia www.elektrowoz.pl].

Test zasięgu przy 120 km/h

Po postoju na stacji, gdzie udało się osiągnąć 110 kW mocy ładowania – maksymalna moc ładowania podczas innego testu to minimalnie powyżej 140 kW – Nyland przeprowadził drugi test przy 120 km/h. Podawane przez samochód zużycie energii wyniosło 32 kWh/100 km (320 Wh/km), Nyland oszacował zasięg na poziomie 263 kilometrów przy rozładowaniu baterii do zera. Tym razem zespół napędowy zużył 87 procent energii, Klimatyzacja 10 procent, Akcesoria 3 procent, nie było też potrzeby dogrzewania podzespołów:

Gdybyśmy założyli, że pogoda jest lepsza i że napęd konsumuje na swoje potrzeby 97 zamiast 87 procent zużywanej energii, zasięg wyniósłby [ponownie: to tylko teoretyczne wyliczenia]:

  • 293 kilometry przy rozładowaniu baterii do zera,
  • 264 kilometry przy rozładowaniu baterii do 10 procent,
  • 205 kilometrów przy jeździe w trybie 80->10->80 procent.

Na co youtuber zwrócił uwagę? Podobała mu się cisza w kabinie, dostępna przestrzeń i system nagłośnienia. Nie przypadło mu natomiast do gustu niemal pionowe ułożenie wyświetlacza – wolałby, żeby był nieco bardziej pochylony. Polestar 2 (segment C) i I-Pace (D-SUV) były podczas jazdy bardziej komfortowe.

Ford Mustang Mach-E od tyłu, zdjęcie ilustracyjne (c) Ford

Konkurencyjna Tesla Model Y, która obiecuje zbliżony zasięg zgodnie z procedurą WLTP, powinna być dostępna w cenie od równowartości około 270 tysięcy. Niestety, auto nie jest jeszcze sprzedawane w Europie, więc Nyland go nie testował – trudno je zatem porównać z Mustangiem Mach-E na podstawie tej konkretnej procedury. Natomiast z testu Modelu Y Performance przeprowadzonego przez Nextmove wynika, że zasięg Forda Mustanga Mach-E przy 90 km/h jest zbliżony do zasięgu Tesli Y przy… 120 km/h.

Oto całe nagranie, warto zobaczyć:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3]