DS 3 Crossback E-Tense to elektryczny crossover Grupy PSA bazujący na zespole bateryjno-napędowym zastosowanym również w Oplu Corsa-e i Peugeocie e-2008. Zbadany przez Nylanda zasięg samochodu podpowie nam, czego spodziewać się po e-2008 oraz nowym Oplu Mokka (2021). Wnioski? Otrzymujemy auto, które przy jeździe miejskiej może być spokojnie ładowane raz w tygodniu, ale w trasie wymaga pilnowania szybkości jazdy.
DS 3 Crossback E-Tense, specyfikacja:
- segment: B-SUV,
- bateria: ~45 (50) kWh,
- moc: 100 kW (136 KM),
- moment obrotowy: 260 Nm,
- napęd: FWD,
- zasięg: 320 jednostek WLTP, około 270-300 km zasięgu realnego,
- cena: od 159 900 złotych,
- konkurencja: Peugeot e-2008 (ta sama grupa i baza), Opel Corsa-e (segment B), BMW i3 (mniejszy, droższy), Hyundai Kona Electric, Kia e-Soul („mniej premium”).
Test zasięgu DS 3 Crossback E-Tense
Spis treści
Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia: Nyland testuje samochody na tej samej trasie przy 90 i 120 km/h. Jeździ na tempomacie i dąży do tego, żeby warunki były powtarzalne. Jego pomiary należy uznać za wartości w idealnych warunkach, szczególnie te przeprowadzane przy temperaturze około 20 stopni Celsjusza. Im warunki będą gorsze, tym słabsze okażą się liczby.
Z drugiej strony na lepszy wynik mogłaby wpłynąć zmiana felg na mniejsze lub bardziej aerodynamiczne.
DS to z założenia marka premium, a więc usiłująca konkurować z Audi i Mercedesem. Niestety, ani Audi, ani Mercedes nie mają dziś żadnej kontrpropozycji do DS 3, dlatego samochód możemy zestawiać co najwyżej z BMW i3 oraz Hyundaiem Kona Electric.
Testowany przez Nylanda DS 3 Crossback E-Tense jechał w trybie B/Eco, a więc z wysoką regeneracją i klimatyzacją ustawioną na oszczędne działanie. Przy baterii naładowanej do 97 procent samochód pokazywał 230 kilometrów zasięgu i już samo to podpowiadało, jakiego wyniku powinniśmy się spodziewać:
Zasięg przy 90 km/h = maksymalnie 285 kilometrów
Ostatecznie okazało się, że przy bardzo oszczędnej jeździe z szybkością 90 km/h realny zasięg DS 3 Crossback E-Tense wyniósłby:
- do 285 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 0 procent,
- do 271 kilometrów, jeśli rozładujemy się do 5 procent (od tego punktu nadal możliwe jest ładowanie z szybkością do 100 kW),
- do 210-215 kilometrów, gdy będziemy oscylować w przedziale 5-80 procent (np. drugi etap trasy).
Punkt numer 2 jest o tyle istotny, że samochody z Grupy PSA osiągają maksymalną moc ładowania wynoszącą 100 kW do zaledwie 16 procent pojemności baterii. Dlatego lepiej jest je rozładowywać w pobliże 5 procent niż zjeżdżać na stację ładowania z baterią pokazującą 15 i więcej procent baterii:
> Peugeot e-208 i szybkie ładowanie: ~100 kW tylko do 16 procent, później ~76-78 kW i stopniowo spada
Zasięg przy 120 km/h = maksymalnie 191 kilometrów
Przy utrzymywaniu 120 km/h samochód byłby w stanie pokonać następujące dystanse na jednym ładowaniu:
- do 191 kilometrów przy rozładowaniu baterii do 0 procent,
- do 181 kilometrów, jeśli rozładujemy się do 5 procent,
- do 143 kilometrów, gdy będziemy oscylować w przedziale 5-80 procent.
Gdybyśmy się zatem wybrali się w podróż po Polsce, w miarę wygodnie, z jednym międzyładowaniem, pokonalibyśmy około 320 kilometrów (2+3). Jeśli zdecydujemy się na nieco wolniejszą jazdę, przejedziemy już 480 kilometrów.
Zasięg w mieście = WLTP oraz zalety
Jeśli interesuje nas zasięg DS 3 Crossback E-Tense w mieście, warto przyjrzeć się wartości zmierzonej z wykorzystaniem procedury WLTP. Tutaj jest to do 320 kilometrów, więc przy dobrej pogodzie i normalnej jeździe spodziewajmy się podobnych osiągów: do 300-320 km. Zimą, przy niskich temperaturach, należy się nastawiać na wartości wynoszące 2/3-3/4 tej liczby, a więc około 210-240 kilometrów.
A jakie zalety ma elektryczny DS 3? Według Nylanda auto oferuje wyższy komfort jazdy, ma przestronniejszą kabinę niż Peugeot e-208 (zrozumiałe – jest wyższe) oraz lepsze wyciszenie.
Warto obejrzeć: