Audi e-tron GT stało się nowym liderem rankingu samochodów elektrycznych w teście na dystansie 1 000 kilometrów. Elektryczne Audi minimalnie przegrało tylko ze spalinową Kią Ceed Plug-in funkcjonującą w zestawieniu w roli modelu porównawczego. Z tyłu została nawet Tesla Model S Long Range „Raven”.

Audi e-tron GT w kraju z ultraszybkimi ładowarkami równie wygodne jak pojazd spalinowy

Test Nylanda polega na jak najszybszym pokonaniu odcinka o długości 1 000 kilometrów. Youtuber zatrzymuje się na oferujących najwyższe moce stacjach ładowania i spędza tam tylko tyle czasu, ile potrzebuje na uzupełnienie energii z szybkością bliską maksymalnej. Gdy moc ładowania spada, Nyland rusza w dalszą podróż. W efekcie porusza się skokami o długości niecałych 300 kilometrów (wyliczył, że optimum to ładowanie do 73-74 procent).

Całą trasę 1 000 kilometrów w Audi e-tron GT Nyland pokonał w ciągu 9 godzin 35 minut. To nowy rekord i najlepszy wynik wśród samochodów elektrycznych. Spalinowa Kia Ceed na przejechanie identycznego dystansu potrzebowała 9:25 h.

Biorąc pod uwagę obowiązujące w Norwegii ograniczenie na autostradach wynoszące 110 km/h (Nyland ustawia tempomat na 120 km/h), czas poniżej 10 godzin uznał za wystarczający do normalnego i wygodnego podróżowania. Bo gdy samochód ładuje się szybko, to ograniczeniem staje się człowiek, nie możliwości elektryka. Ledwie zdążymy wyjść i rozprostować nogi, a już mamy w baterii zapas energii na kolejne paręset kilometrów podróży.

32 kWh uzupełnione w 8 minut to ponad 120 kilometrów autostradowego zasięgu

Według Nylanda dwa samochody – przynajmniej teoretycznie – powinny móc konkurować z Audi e-tron GT. Pierwszym z nich jest niedostępny jeszcze Hyundai Ioniq 5, który obsługuje moce ładowania wynoszące ponad 200 kW i obiecuje niższe zużycie energii. Drugim jest Tesla Model 3 Long Range, ale amerykańskie auto musiałoby się ładować na Superchargerach 3. generacji (v3), a tych w Norwegii jest mniej niż ultraszybkich stacji ładowania.

Całe nagranie:

Teraz, pod koniec maja 2021 roku, Polska nie dysponuje odpowiednią infrastrukturą, by wykorzystać możliwości Audi e-tron GT. Samochód jest bowiem w stanie ładować się z mocami sięgającymi 270 kW, podczas gdy najmocniejsze polskie ładowarki (nie licząc Superchargerów) osiągają 150 kW, a olbrzymia większość to urządzenia działające z mocą 50 kW – ponad 5 razy wolniejsze! Na szczęście sytuacja powoli się zmienia, Ionity właśnie uruchamia w kraju kilka pierwszych ładowarek HPC obsługujących do 350 kW:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: