Elon Musk poinformował, że Tesla i Samsung zawiązały porozumienie, zgodnie z którym od 2026 roku Samsung będzie wytwarzał układy AI6 wykorzystywane w zadaniach wymagających sztucznej inteligencji. Z południowokoreańskiej firmy pochodziły pierwsze chipsety FSD (HW3), obecna generacja (HW4, z czasem przemianowana na AI4) również produkowana jest przez Samsunga. Układy AI6 mają być wykonywane w procesie „2 nm”, warto wszak pamiętać, że „nm” („nanometry”) od lat są wyłącznie terminem marketingowym, umownym,
Tesla i Samsung, potencjalne skutki współpracy
Kontrakt Tesla-Samsung nie jest bardzo duży, gdy wziąć pod uwagę przychody obu firm (16,5 mld dol., kilka-kilkanaście procent), ale da się z niego wyciągnąć kilka ważnych wniosków. Po pierwsze: poziom potrzeb Tesli musi być imponujący, skoro nie tylko zaprojektowała własne chipy do AI (FSD/HW3), ale też rozwija ich kolejne generacje. Z drugiej strony: może być on martwiący dla osób, które kupiły nowy samochód z AI4, już słyszą, że Robotaxi otrzyma AI5, a teraz nagle okazuje się, że przyjdzie kolejna wersja, AI6. Całkiem słusznie mogą zadać sobie pytanie, po co AI6, skoro wedle obietnic Muska już AI4 powinno być wystarczające do całkowicie autonomicznej jazdy? A może chodzi o potrzeby Optimusa (poniżej)? Albo centrów obliczeniowych szkolących sztuczną inteligencję?
Po trzecie: czyżby Musk obawiał się chińskiej inwazji na Tajwan, skoro AI5, które „właśnie zostało zaprojektowane” (źródło), będzie wytwarzane przez TSMC w Arizonie (USA) i na Tajwanie właśnie? Samsung dla odmiany buduje fabrykę w Teksasie, kilkadziesiąt kilometrów od Giga Texas; zakład ma ruszyć już w 2026 roku, czyli tak naprawdę lada chwila, gdy linie produkcyjne AI5 dopiero się rozpędzą.
This is Samsung’s new $25 billion semiconductor fabrication facility in Texas that will produce @Tesla’s future AI6 (HW6) chip.
The facility is a 40 minute drive from Tesla’s Giga Texas factory. Tesla just signed a new $16.5B deal with Samsung to produce these chips, but Elon… pic.twitter.com/M5R70HHxDH
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) July 28, 2025
Najbardziej zastanawiająca jest kwestia właścicieli Tesli z komputerami FSD/HW3. Wiadomo już oficjalnie, że platforma sprzętowa HW4 do nich nie pasuje, tymczasem HW4/AI4 stanowi aktualną bazę dla systemu FSD (Supervised) i (Unsupervised). Czyżby Musk chciał skusić ich do wymiany samochodów, bo w środku zostanie użyta bardziej zaawansowana elektronika, „nowsza o trzy generacje”? W świecie konsol czy laptopów tak to zawsze działało, nowa wersja procesorów i układów graficznych wodziła na pokuszenie. Przy samochodach, paradoksalnie, może być podobnie.
Nota od redakcji Elektrowozu: czy te technologie „3 nm”, „2 nm” są dla Państwa ciekawe? To temat dla nas poboczny, ale przy okazji AI6 możemy się weń zagłębić.