Rzutem na taśmę Apple ogłosiło, że pierwszymi producentami samochodów, którzy wykorzystają nowy interfejs Apple CarPlay, będą Aston Martin i Porsche. Ta druga marka może dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Porsche w ostatnich latach przeszło od własnych rozwiązań, przez software tworzony w ramach firmy-córki koncernu Volkswagena (Cariad), aż do własnych rozwiązań częściowo opartych na Android Automotive (platforma PPE). Teraz obok nich powstanie kolejny ekosystem, ten zbudowany przez Apple.

Nowy Apple CarPlay to dużo więcej niż tylko ekran nawigacji

Nowy Apple CarPlay „dla iOS 16” zapowiedziano po raz pierwszy w połowie 2022 roku. Miał być czymś więcej niż tylko klonem ekranu telefonu prezentowanym na wyświetlaczu centralnym, bo potrafił odczytywać parametry samochodu (np. szybkość, poziom naładowania baterii, ustawienie klimatyzacji) i sterować nimi. Wtedy też, w czerwcu 2022 roku, sygnalizowano, że marki pierwszych producentów, którzy z niego skorzystają, zostaną ujawnione pod koniec 2023 roku.

Teraz dowiadujemy się, że interfejs Apple będzie dostępny w samochodach Aston Martin w 2024 roku (DB12) oraz Porsche – w bliżej nieokreślonej przyszłości. Z pierwszych wizualizacji wynika, że ma on przypominać dotychczasowy CarPlay, ale posiadać też elementy spersonalizowane, dopasowane do układu tarcz i przycisków, do których nabywcy tych marek mogą być przyzwyczajeni. Dotyczy to także pepitki w tle ekranów Porsche:

Do skorzystania z nowego interfejsu konieczne będzie posiadanie i podłączenie iPhona do samochodu. Apple deklaruje, że telefon nie przechowa żadnych danych otrzymanych od elektroniki auta, użyje ich jedynie do wyświetlenia na ekranach. Biorąc pod uwagę jakość bezprzewodowych połączeń w ramach mechanizmu CarPlay, jest wysoce prawdopodobne, że nowy CarPlay też będzie dostępny bezprzewodowo.

Nota od redakcji Elektrowozu: to ciekawe, telefony Apple będą już nie tylko biernie śledzić nasze nawyki związane z przemieszczaniem się, ale zaczną też w nich aktywnie uczestniczyć. Powolne wchodzenie tradycyjnych producentów samochodów w świat software’u sprawi, że mogą oni stać się dostawcami zespołu napędowego z nadwoziem, odpowiednikiem Foxconna w świecie iPhonów.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: