Podczas targów Consumer Electronics Show 2025 w Las Vegas (Stany Zjednoczone), Nvidia zaprezentowała chipset Thor Blackwell, który zaprojektowano z myślą o systemach jazdy półautonomicznej i, przede wszystkim, autonomicznej w samochodach. Układ ma mieć „dwudziestokrotnie większe możliwości przetwarzania” niż Nvidia Orin będący dziś standardem w tego typu rozwiązaniach. Thor Blackwell poradzi sobie z obsługą 12 kamer, 9 radarów, 1 lidaru i 12 czujników ultradźwiękowych. 

Tesla kontra Nvidia, czy może Tesla i Nvidia?

Chipset Thor Blackwell jest jednocześnie następcą Orina i funkcjonalnym odpowiednikiem układów, które Tesla stosuje w swoim komputerze FSD. Odpowiednikiem całego komputera FSD – Tesla określa go mianem AI4, wcześniej nazywała go HW4 – jest platforma Nvidia Hyperion 9. Thor Blackwell to procesor złożony z wielu powiązanych ze sobą modułów, w tym przede wszystkim rdzenia ARM odpowiadającego za koordynację zadań i strumieni danych, oraz rdzenia graficznego opartego o najnowszy układ graficzny Blackwell.

Schemat układu Nvidia Atlan, który miał zastąpić Orina w linii komputerów Nvidia Drive przeznaczonych do samochodów półautonomicznych i autonomicznych. Prace nad Atlanem zarzucono w 2022 roku, zastąpił go zaprezentowany dziś Thor Blackwell, funkcjonalnie obydwa są do siebie zbliżone. Thor ma większą moc obliczeniową i nie posiada rdzenia Grace widocznego powyżej; zamiast niego wykorzystano klasyczny układ ARM (c) Nvidia

Jensen Huang, prezes Nvidii, ocenia, że jazda prawie-autonomiczna i autonomiczna to pierwszy na świecie sektor przemysłu związany z robotyką, którego wartość osiągnie poziom bilionów (1012) dolarów. Sama Nvidia warta jest obecnie około 4 bilionów dolarów, czyli o trzy rzędy wielkości poniżej prognoz prezesa. Przy okazji prezentacji Thora Blackwell, Huang zapowiedział, że Nvidia i Toyota startują z inicjatywą, której celem będzie stworzenie samochodów autonomicznych (ang. AV). W domyśle: opartych na rozwiązaniach Nvidii.

Oprócz komputerów montowanych w samochodach, Nvidia oferuje też rozwiązania uzupełniające: symulatory, które kreują światy do trenowania sztucznej inteligencji, systemy do etykietowania realnych danych, żeby można było nimi szybko nakarmić AI (i zassać do światów wirtualnych). Thor Blackwell jest częścią większej linii Nvidia Drive, systemów przeznaczonych do montażu w samochodach (patrz: nazwa), ale Huang podkreśla, że całość może być stosowana także w roli mózgów robotów autonomicznych. Lub ramion robotycznych.

Obecne układy Nvidia Orin jako część całych platform Nvidia Drive stosowane są m.in. w Mercedesach oraz modelach wielu chińskich marek (Zeekr, Nio, BYD). Chińscy producenci przyjęli je dużo szybciej i chętniej niż sektor motoryzacyjnych na Zachodzie widząc w nich swoją szansę na dogonienie Tesli. Produkcja układów Thor Blackwell już się rozpoczęła, dlatego spodziewajmy się prezentacji ich możliwości w nadchodzącym Mercedesie CLA.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 2]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: