Nowy iOS 26, który powinien zostać udostępniony publicznie we wrześniu 2025 roku, posiada zmodyfikowany i lekko dopieszczony system Apple CarPlay. Jeśli potrzebujemy głębokiej integracji z samochodem obiecywanej już dla wersji iOS 16, znajdziemy ją w CarPlay Ultra, o ile oczywiście jeździmy nowym Astonem Martinem w po Stanach Zjednoczonym albo Kanadzie. Inne modele producenta mają otrzymać nowe funkcje w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.
Apple CarPlay Ultra vs Apple CarPlay
Podczas konferencji WWDC 2022 Apple zapowiadało, że nowy Apple CarPlay (dziś: Ultra), który będzie potrafił zagospodarować wszystkie wyświetlacze samochodu, pojawi się m.in. w markach Audi, Porsche, Volvo, Renault, Mercedes, Nissan, Infiniti czy Polestar. Porsche było wręcz bazą, w oparciu o którą tworzono grafiki oprogramowania. Trzy lata później, w trakcie WWDC 2025, główna prezentacja odbywa się z użyciem Astona Martina DBX, wspomina się o „wielu innych producentach samochodów na całym świecie”, a z marek wymienia się tylko Hyundaia, Kię i Genesis (źródło).
Użytkownicy, którzy po prostu mają iPhony i korzystają z Apple CarPlay, ucieszą się, że w iOS 26 ekran nadchodzącego połączenia nie będzie zasłaniał nawigacji, co w przypadku skrzyżowań albo rozjazdów na autostradach może być istotne. Użytkownik zobaczy niewielki widget ze zdjęciem i przyciskami w dolnej części wyświetlacza. Część pływających elementów ekranu będzie półprzezroczysta a telefon dopasuje jasność motywu do pory przejazdu – nocą zastosowany zostanie inny schemat kolorów.
Chyba ostatnią ważną zmianą CarPlay w iOS 26 jest możliwość wyświetlania widgetów telefonu na ekranie samochodu. W trakcie WWDC Apple pokazało tam czasy przybycia i kontrolki sterowania multimediami, jednak ważniejsza może być prognoza pogody, szczególnie, gdy wybieramy się na urlop. Nie liczmy na poprawne planowanie dróg z postojami na ładowanie nawet w Apple CarPlay Ultra, nie mówiąc o CarPlay, bo na razie Mapy Apple sobie z tym nie radzą a Mapy Google nie posiadają odpowiednich funkcji poza samochodami z Android Automotive. Wyjątkiem jest tutaj Ford Mustang Mach-E.
Nota od redakcji Elektrowozu: odnosimy wrażenie, że zmiany są mocno kosmetyczne. I nadal niezmiennie zadziwia nas fakt, że firmy motoryzacyjne pozwalają sobie na takie wchodzenie na głowę producentowi telefonów.
Nota 2: Apple CarPlay nie jest obsługiwane przez Teslę, Riviana i General Motors.