Mercedes pochwalił się, że otrzymał w Niemczech pozwolenie, by jego system jazdy prawie-autonomicznej mógł jechać z szybkością do 95 km/h zamiast wcześniejszych 60 km/h. W mocy pozostały dwa dotychczasowe warunki: samochód pod kontrolą Drive Pilota musi znajdować się na autostradzie a w jego otoczeniu muszą być inne pojazdy.

Mercedes Drive Pilot do 95 km/h. Dopuszczone prawnie 130 km/h będzie „do końca dekady”

Mercedes Drive Pilot był pierwszym systemem jazdy (pół)autonomicznej 3. poziomu, który został dopuszczony do użytku na więcej niż jednym kontynencie (Niemcy w Europie, niektóre stany w USA). Nie jest to już typowy autopilot, czyli system utrzymywania szybkości, odległości i pasa ruchu, ponieważ Drive Pilot zwalnia kierowcę z obowiązku nadzoru nad ruchem drogowym. Mechanizm spełniający założenia SAE Level 3 jest wstępem do pełnej autonomii w niektórych (SAE Level 4) albo każdych (SAE Level 5) warunkach.

Mercedes zaproponował, by pojazdy jeżdżące w trybie autonomicznym miały włączone turkusowe oświetlenie (c) Mercedes

Dotychczas Drive Pilot działał tylko do szybkości 60 km/h na autostradzie i w obecności innych pojazdów, czyli nadał się na krótkie odcinki na wjazdach do metropolii plus korki na autostradzie. Podniesienie szybkości maksymalnej do 95 km/h oznacza, że jego funkcjonowanie rozszerzone zostaje o dojazdy do tychże korków oraz obwodnice, nadal wyłącznie na autostradach. Przy 95 km/h samochód nie jest już zawalidrogą, nawet jeśli ograniczenie jest do 120 km/h. Kierowca może włączyć system i skupić się na przeglądaniu telefonu, oglądaniu filmów czy czytaniu, bo to samochód odpowiada za kontrolę pojazdu. W razie problematycznej sytuacji, auto powiadomi człowieka i poprosi go reakcję w czasie do 10 sekund.

Zgodę na rozpędzenie się do 95 km/h Mercedes dostał tylko w Niemczech, inne kraje dopiero rozwijają legislację związaną z jazdą częściowo i całkowicie autonomiczną albo czekają na komitet działający przy UNECE. Co ciekawe, prawo u naszych zachodnich sąsiadów dopuszcza warunkową autonomię z szybkością nawet do 130 km/h, jednak Mercedes chce osiągać ten „zakres szybkości” do końca dekady. Zaktualizowany Drive Pilot ma być dostępny na początku 2025 roku, aktualnie mogą z niego skorzystać tylko nabywcy Mercedesów EQS i S-klasy.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: