Amerykańska firma Linear Labs produkuje niewielkie silniki elektryczne sprzedawane przez inne znane marki. A teraz opracowała silnik elektryczny HET, który przy napięciu 36-60 woltów jest w stanie osiągnąć moment obrotowy wynoszący 140 Nm. Konkurencja jest na poziomie 50-70 Nm.
Układ mild-hybrid: dziś prawie bezwartościowy, w przyszłości mogący konkurować z klasycznym napędem hybrydowym?
Układ hybrydy uproszczonej – mild hybrid, przez wiele mediów tłumaczony absurdalnie jako „miękka hybryda” – to niewielki silnik elektryczny zastępujący rozrusznik i alternator w tradycyjnych pojazdach. Potrafi on odzyskiwać energię podczas hamowania samochodu oraz wspierać silnik spalinowy w kręceniu wałem korbowym, co pozwala na osiągnięcie nieco niższego spalania (=emisji) auta bez inwestowania w duże i drogie baterie.
Taki silnik elektryczny pracuje przy napięciu 48 V i dysponuje niewielkim momentem obrotowym rzędu 50-60-70 Nm. Dotychczas wydawało się, że osiągnięcie wyższych momentów w kompaktowym urządzeniu będzie trudne do osiągnięcia, więc silniczki sprawdzą się przy napędzaniu hulajnóg i rowerów, ale już nie podczas przemieszczania samochodów.
Tymczasem Linear Labs stworzyło silnik, który przy dotychczasowej wielkości typowego silnika 48 V jest w stanie osiągnąć do 140 Nm momentu obrotowego i rozkręcić się do 5 000 obrotów na minutę. Producent mówi o zastosowaniach go w niewielkich pojazdach, ale też w marynistyce – silnik zawiera zintegrowany kontroler, a mimo to może pracować pod wodą bez zabezpieczenia.
Silnik HET bazuje na magnesach trwałych, w których pole magnetyczne zaprojektowano w taki sposób, by lepiej je zagospodarować. W jego wnętrzu zastosowano aż cztery wirniki, dwa promieniowe i dwa osiowe. Dzięki temu przy standardowej wielkości możliwe jest uzyskanie dwukrotnie wyższego momentu obrotowego. Wyższa efektywność to mniejsze straty i wyższe zasięgi na jednym ładowaniu.
Z naszego samochodowego punktu widzenia mogłoby to oznaczać, że instalacja przygotowana do obsługi hybrydy uproszczonej byłaby w stanie działać w formie klasycznej hybrydy przy niższych kosztach baterii i falownika. Oraz że e-rowery z silnikami Linear Labs pozwalałyby na dłuższe podróże między ładowaniami.
Oczywiście na razie to tylko marketing i obietnice producenta. Z danych technicznych wynika, że maksymalna moc silnika to nieco ponad 0,92 kW na kilogram masy układu. Najlepsi konkurenci wypadają tutaj podobnie lub lepiej.
Prezentacja silnika: