Raport za sierpień 2017 dla www.elektrowoz.pl

  • Sporządził: rednacz
  • Data: 2017-09-02
  • Wersja: 0.2 (edycja zakończona)
  • Dla: wydawca, wszyscy zainteresowani
  • Dostępność: publiczny / poufny

1. Wstęp

1 sierpnia 2017 roku oficjalnie ruszył www.elektrowoz.pl. Mimo pierwszych trudności z wyborem nazwy domeny („Elektrowóz? To się kojarzy z lokomotywami!”), nazwa wewnętrznie się przyjęła. Nie planujemy usilnie promować słowa „elektrowoz” na opisanie samochodu elektrycznego. Wierzymy, że ten delikatny wewnętrzny opór wśród Czytelników pozwala na lepsze utrwalenie nazwy witryny.

2. Statystyki

Witryna po raz pierwszy ożyła 7 sierpnia 2017 roku. Od początku działalności notujemy stabilny wzrost z tygodnia na tydzień, w sierpniu 2017 roku zanotowaliśmy 1 677 użytkowników według Google Analytics i aż 7 455 odsłon (tydzień od 27.08 nie jest jeszcze zamknięty):

Pierwotnie zakładaliśmy, że w sierpniu 2017 roku odwiedzi nas 1 200 Czytelników. Oznacza to, że udało się wykonać bez mała 140 procent planu.

Średni czas sesji to obecnie nieco ponad 12 minut, co oznacza, że treści przyciągają i wciągają. Zakładamy, że docelowo średnia długość sesji spadnie do poziomu około 5-7 minut, który to czas jest idealny by wpaść na stronę główną, przeskanować nagłówki, przeskanować najciekawszy materiał, sprawdzić komentarze i wrócić do pracy.

Zdecydowana większość naszych Czytelników to mężczyźni:

Są wśród nich fani nowinek, studenci, ale też osoby rozpoczynające i kontynuujące życie zawodowe.

Ten profil witryny dobry jest na początku. Biorąc jednak pod uwagę, że w Polsce to kobiety podejmują większość decyzji o zakupie, dobrze byłoby tak zaplanować rozwój witryny, by proporcje kobiet i mężczyzn kształtowały się na poziomie 1:4 zamiast obecnego 1:9.

Aż dwie trzecie naszego ruchu generowanego jest na urządzeniach mobilnych. Decyzja o lekkim i prostym szablonie WWW była więc słuszna. Musimy z rozwagą dobierać skrypty i nie przesadzać z ilością dodatkowych modułów w witrynie, nawet jeśli nasi Czytelnicy korzystają z nowoczesnych smartfonów i tabletów (popularne modele: iPhone 6s, iPhone 7, Galaxy S7, Galaxy S7 Edge, iPhone 7 Plus)

3. Social media

Od 11 sierpnia 2017 r., gdy Facebook rozpoczął pomiar, udało nam się zdobyć 121 polubień strony. Dużo zawdzięczamy bardzo ciepłemu przyjęciu przez Czytelników – grupa posiadaczy i miłośników aut elektrycznych chętnie wzajemnie się wspiera. Bardzo nam to odpowiada, ponieważ sami również nastawiamy się przede wszystkim na promocję ekologicznego transportu jakim są pojazdy elektryczne, zarówno przedsięwzięć komercyjnych, jak i prywatnych:

4. Konkurencja

Według Alexa (stan na 2.09.2017) nasza konkurencja z branży ma następującą oglądalność w rankingu Global Rank (pogrubione zostały witryny wyłącznie o samochodach elektrycznych):

  • Moto.pl – 20 693 (376. miejsce w Polsce)
  • Samar.pl – 219 209 (4 877. miejsce w Polsce)
  • SamochodyElektryczne.org – 281 812 (5 703. miejsce w Polsce)
  • Autostuff.pl – 396 578 (22 294. miejsce w Polsce)
  • Moto3m.pl – 1 828 602 (43 295. miejsce w Polsce)
  • orpa.pl – 5 657 912
  • AutaElektryczne.pl – 8 255 540
  • www.elektrowoz.pl – 9 001 758 (TRZECIE MIEJSCE wśród witryn o autach elektrycznych!)
  • Elektromobilnosc.com – 19 064 333
  • SamochodyElektryczne.news – /zbyt mały ruch do oszacowania pomiaru/
  • Elektromobilnosc24.pl – /zbyt mały ruch do oszacowania pomiaru/
  • Elektromobilnosc.pl – /zbyt mały ruch do oszacowania pomiaru/

Jeśli wziąć pod uwagę, że jesteśmy na rynku od miesiąca, a autaelektryczne.pl to witryna ze stałą obecnością na samochodyelektryczne.org, trzecie miejsce w Polsce bardzo nas satysfakcjonuje.

SamochodyElektryczne.org to dla nas wzór do naśladowania, który jednocześnie pokazuje potencjał rynku aut elektrycznych w Polsce. Z zasięgiem wynoszącym 150-400 tysięcy unikalnych użytkowników wyznaczają cel, do którego www.elektrowoz.pl powinien dążyć.

Bardzo nas cieszy, że eksperci nas podpatrują: w sierpniu bieżącego roku SamochodyElektryczne.org po raz pierwszy w historii opublikowały kompletny ranking zużycia energii i zasięgów aut elektrycznych, który my stosujemy niemal od początku i który u nas stanowi podstawę do wszelkich porównań.

Nadmieńmy na koniec, że w zestawieniu nie uwzględniliśmy poddomen w domenach głównych (np. moto.wp.pl), ponieważ skoro decyzją wydawcy został one włączone do głównego portalu, to tenże wydawca nie do końca chce się chwalić produktem na tle branży.

Koszty

Koszty działalności, jak to zwykle na początku, są wysokie. Aktualnie wyniosły (kwoty netto):

  • sprzęt IT: ok. 7 580 zł
  • webdevelopment: ok. 1 500 zł
  • treści z kosztami autorskimi: 7 410 zł
  • opieka IT: 2 940 zł
  • łącze: 3 500 zł
  • koszty inne: 800 zł

Szacujemy, że osiągnięcie pozycji lidera w Polsce w przeciągu pół roku oznaczałoby konieczność powiększenia redakcji, zwiększenia liczby wytwarzanych treści i drobnej optymalizacji web/IT – co przekłada się na konieczność zainwestowania około 100-120 tysięcy złotych. Szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia w takim okresie określamy na około 60 procent.

Zwrot z inwestycji nastąpiłby po około 18 miesiącach działalności.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: