To już nie przelewki. Od 23 grudnia 2021 roku do co najmniej 3 stycznia 2022 roku Vectra w różnych godzinach co najmniej niektórych dni Vectra wycinała swoim abonentom ruch do Elektrowozu. Gdybym nie był abonentem Vectry, nawet bym nie zauważył, że 1,7 miliona Polaków (=liczba abonentów Vectry) w pewnych porach zamiast naszej strony zobaczy co najwyżej komunikat „Serwer potrzebował zbyt wiele czasu na odpowiedź” lub zbliżony.

Mam nadzieję, że to tylko dziwny błąd, a nie czyjeś złośliwe działanie…

Nie jestem specjalistą od IT, chociaż coś tam w sieciach zdarzało mi się konfigurować. Z takim problemem jeszcze się nie zetknąłem.

Z mojego komputera miałem dostęp do wszystkich innych witryn (prawy dolny róg) OPRÓCZ Elektrowozu. Ba, miałem dostęp do witryny TeslaNews znajdującej się na tym samym serwerze i też wykorzystującej proxy Cloudflare (prawy górny róg), natomiast pakiety biegnące do Elektrowozu skakały między dwoma routerami sieci Vectra (lewa strona) aż do ich ubicia przez routery.

Polecenia ping i traceroute, czyli sprawdzam, co się dzieje. Wszystkie polecenia wpisuję mniej więcej w tym samym czasie. Ping – okno na wysokości zegara z kalendarzem – do witryny vectra.pl, wszystko działa, czyli łącze funkcjonuje poprawnie. Nad nim traceroute do witryny www.teslanews.pl, która siedzi na tym samym serwerze, co Elektrowóz. W 9. skoku docieramy do celu, czyli serwer (a precyzyjniej: proxy Cloudflare) też żyje i odpowiada. A teraz okno po lewej, traceroute do www.elektrowoz.pl? Efekt? Pakiety skaczą między routerami 172.17.64.10 i 172.17.28.182 aż umrą. To znaczy: aż wyzeruje im się TTL. „TTL expired in transit” – ten napis też znajdziecie w jednym z okien

Przełączałem się na LTE i problem magicznie znikał. Wracałem do połączenia przez Vectrę i kłopot wracał. Czasem witryna była niedostępna przez 1,5 godziny, czasem przez 3. Niemal zawsze w godzinach roboczych, jakby blokada aktywowała się akurat wtedy, gdy notujemy zwiększoną oglądalność.

Czy widać to było w statystykach? Owszem, choć nie było to łatwe do uchwycenia: w momencie, gdy pojawiała się blokada ruchu, liczba użytkowników w czasie rzeczywistym witryny potrafiła w ciągu kilku minut spaść ze 130-140 do 80-90.

Gdybym nie był abonentem Vectry, uznałbym, że to dziwne, ale pewnie naturalne fluktuacje, „bo okres świąteczno-noworoczny”. Gdybym nie był abonentem Vectry, zignorowałbym pewnie nawet dwie skargi Czytelników, że coś im nie działa – bo nie miałbym jak sprawdzić, o co chodzi.  To trochę tak, jakbym miał sklep i ktoś postawiłby mi przed jednym z wejść dwóch drabów bijących, dajmy na to, matki z dziećmi.

Nie jestem paranoikiem, staram się szukać racjonalnych wyjaśnień różnych problemów. Szukałem błędu w swojej konfiguracji sieci, w ustawieniach firewalla, w konfiguracji serwera WWW. Nie znalazłem niczego, co mogłoby się aktywować, dajmy na to, o godzinie 11.02 i wracać do stanu normalnego około 14.40. Wyczerpałem chyba wszystkie możliwe kanały komunikacji i… poczułem się całkowicie bezradny.

Od Vectry otrzymałem dokładnie ZERO informacji zwrotnych, a zgłoszenie problemu bezpośrednio do operatora otrzymało opis „W realizacji”. Koniec. Radź se sam, a najlepiej zamknij ten interes, chłopcze. Ilu takich incydentów potrzeba, żeby ludzie zaczęli odwracać się od Elektrowozu, bo „ciągle im strona nie działa”? Dwóch? Trzech?

Pierwszy raz w życiu poczułem, że komuś naprawdę mocno zależy, żeby ukatrupić Elektrowóz. Widziałem już próby depozycjonowania, wjazdu na serwer, podszywania się, ale to doznanie było najbardziej niekomfortowe z wszystkich dotychczasowych. Dlatego nadal łudzę się, że być może to my popełniliśmy błąd, ale też zastanawiam się nad następnym krokiem.

Policja/prokuratura? UOKiK?

WordPress regularnie sprawdza połączenie z serwerem. Gdy traci do niego dostęp, szybko wyświetla komunikat „Stracono połączenie”. Dla mnie to była informacja, że Vectra właśnie odcięła swoich abonentów od Elektrowozu, co pokazuje polecenie ping – pakiety były wygaszane w trakcie skoków

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: