Bjorny Nyland przeprowadził test zasięgu Porsche Taycan 4S z baterią 71 kWh (całkowita: 79,2 kWh). Auto było testowane w trybie Range (pol. [Maksymalny] Zasięg), a więc jechało z obniżonym zawieszeniem, napędem na przód i ograniczoną mocą. Liczniki samochodu na początku wskazywały możliwość przejechania 392 kilometrów, udało się pokonać 427 kilometrów po rozładowaniu baterii do 3 procent.
Realny zasięg Porsche Taycan 4S
W trakcie testu, podczas jazdy w dobrych warunkach (ładna pogoda, 11-12 stopni Celsjusza) Nyland zdołał zejść do zużycia energii wynoszącego 18,5 kWh/100 km (185 Wh/km). I rzucił w tym momencie ciekawostkę: Tesla Model S osiągnęłaby tutaj 15 kWh/100 km, a Tesla Model 3 zeszłaby do 13 kWh/100 km. Samochody Tesli byłyby więc oszczędniejsze o odpowiednio 23 i 42 procent.
Finalnie osiągnął 17,3 kWh/100 km (173 Wh/km). Rozładowanie baterii do 3 procent umożliwiło przejechanie 427 kilometrów (w czasie 5:01 h, średnia: 85 km/h), co daje:
- 440 km całkowitego zasięgu przy rozładowaniu baterii do zera,
- 310 km zasięgu przy baterii wykorzystywanej w przedziale 10-80 procent.
Oprócz tego Nyland przeprowadził również test jazdy autostradowej i uzyskał następujące wyniki:
- 341 km zasięgu przy szybkości autostradowej 120 km/h,
- 240 km zasięgu przy szybkości autostradowej 120 km/h i baterii wykorzystywanej w przedziale 10-80 procent.
> Norweg wyruszył elektrycznym Porsche w podróż po Europie. Teraz odradza. Chyba, że mamy Teslę
Z obliczeń na bazie zużycia energii Nyland oszacował, że użytkownik ma dostęp do aż 76 kWh baterii. To o wiele więcej niż deklaruje Porsche (71 kWh), ale wartość pasuje do strategii producenta. W innym teście modelu z baterią Performance Plus wyszło na jaw, że Taycan jest w stanie wykorzystać niemal 90 kWh baterii, choć jej użyteczna pojemność powinna wynosić 83,7 kWh.
Dodajmy, że pojemność obliczono przy temperaturze baterii wynoszącej 30 stopni Celsjsza, a wyższa temperatura przekłada się na wyższą pojemność ogniw. Nyland zauważył również, że po odłączeniu od stacji ładowania samochód nie pozwalał na skorzystanie z hamowania odzyskowego, co jest kolejnym dowodem na wykorzystanie całkowitej dostępnej pojemności baterii.
Całe nagranie:
Dane techniczne Porsche Taycan 4S użytego w teście:
- segment: E/auto sportowe,
- waga: 2,215 tony, 2,32 tony zmierzone przez Nylanda z kierowcą
- moc: 320 kW (435 KM), z Launch Control do 390 kW (530 KM),
- moment obrotowy: do 640 Nm z Launch Control,
- przyspieszenie do 100 km/h: 4,0 sekund z Launch Control,
- bateria: 71 kWh (całkowita: 79,2 kWh),
- zasięg: 407 jednostek WLTP, około 350 kilometrów zasięgu realnego,
- moc ładowania: do 225 kW,
- cena: od około 460 tysięcy złotych,
- konkurencja: Tesla Model 3 Long Range AWD (mniejsza, tańsza), Tesla Model S Long Range AWD (większa, tańsza).
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: w artykułach opisujących samochody elektryczne, które nie są oczywiste, postanowiliśmy dodawać stopkę ze specyfikacjami aut w pigułce – jak powyżej. Wydaje nam się, że to uprzyjemni lekturę materiałów.