Od poniedziałku, 1 lipca, w centrum Warszawy zaczyna obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Nie będą mogły wjechać do niej samochody zasilane benzyną lub LPG spełniające normę poniżej Euro 2 lub wyprodukowane przed rokiem 1997 oraz auta z silnikami Diesla spełniające normę poniżej Euro 4 lub wyprodukowane przed rokiem 2005. Do strefy bez ograniczeń wjeżdżają samochody elektryczne. Właściciele pojazdów objętych wyjątkami – i tylko oni – będą musieli postarać się o specjalną nalepkę.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie = koniec kopciuchów na ulicach
Rok produkcji samochodu (1997 lub później dla benzyny, 2005 lub później dla oleju napędowego) sprawdzimy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, w polu Rok produkcji na stronie z kodem QR dowodu (druga strzałka). Z paliwem jest równie łatwo, informację na jego temat zapisano w polu P.3 (D = diesel/olej napędowy, B = benzyna; trzecia strzałka). A gdzie w dowodzie rejestracyjnym jest norma emisji spalin? Ta bywa wbijana w pole Adnotacje urzędowe, ale w przypadku starszych samochodów nie zawsze tam widnieje. Bez problemu natomiast sprawdzimy ją na stronach rządowych, wystarczy numer rejestracyjny (zaznaczony pierwszą strzałką; strona Gov.pl TUTAJ).
Jak widać powyższy samochód z trudem łapie się w widełkach. A nie powinien, jak wynika z opinii jego użytkownika. Gdyby jednak należał do mieszkańca Warszawy i został nań zarejestrowany przed 1 stycznia 2024 roku, aż do 2028 roku mógłby służyć do jeżdżenia po ulicach miasta, w tym Strefy Czystego Transportu. Teraz przerejestrowanie mu już nie pomoże, następny etap wdrożenia SCT, do którego dojdzie 1 stycznia 2026 roku spowoduje, że auto nie wjedzie do centrum miasta.

Minimalne wymagane normy emisji i daty produkcji dla poszczególnych etapów wdrożenia Strefy Czystego Transportu. Warszawiacy, którzy kupili starsze samochody przed 1 stycznia 2024 roku, nie muszą martwić się dwoma pierwszymi etapami wdrożenia (c) UM.Warszawa
Z restrykcji uniemożliwiających wjazd do Strefy Czystego Transportu wyłączone są pojazdy niektórych służb, zabytkowe i historyczne, samochody należące do niepełnosprawnych lub osób po 70. roku życia. Nawet starsze auta będą mogły być wykorzystane do jeżdżenia po mieście w przypadkach losowych (szpital, lekarz, matura) przez 4 dni w roku (źródło). Przypadki losowe będą wymagały odpowiedniej przepustki [wystawianej przy ewentualnym zatrzymaniu? – red.], z kolei wyjątki wymagają dodatkowej nalepki. Nalepki NIE SĄ potrzebne, jeśli samochód po prostu spełnia wymogi dotyczące wjazdu na teren Strefy (patrz też TUTAJ).
Strefa Czystego Transportu obejmuje obszar od linii kolejowej, Ronda Wiatraczna, Stanów Zjednoczonych na wschodzie, Trasy Łazienkowskiej aż do Wawelskiej i Kopińskiej na południu, Dworca Zachodniego, Bema, Prymasa Tysiąclecia na zachodzie oraz linii kolejowej (nad Rondem Żaba), Słomińskiego, Starzyńskiego i linii kolejowej na północy (źródło). Drogi graniczne nie wchodzą w skład Strefy, chyba że na mapie zaznaczono inaczej.