Właściciele VW ID. przez kilka ostatnich miesięcy odwiedzali serwisy, żeby otrzymać aktualizację oprogramowania do wersji 2.4 oraz nowe akumulatory 12 V. Teraz niecierpliwie wyczekują, aż do ich samochodów spłynie ID. Software 3.0, najnowsza wersja firmware i pierwsza tak duża, która zostanie przesłana przez internet, bez konieczności wizyty w warsztacie.
Aktualizacja do ID. Software 3.0 bardzo blisko
Volkswagen uruchomił właśnie polską stronę opisującą szczegółowo przebieg aktualizacji, twierdzi też, że jest ona „teraz gotowa”, choć właściciele samochodów marki nie potwierdzają tej informacji. Pakiet składa się z dwóch części, każdą z nich należy osobno pobrać i zainstalować. W pierwszym przypadku trwa to 6-8 godzin, w drugim 1,5 godziny, więc nie należy uruchamiać aktualizacji, jeśli za kwadrans musimy wyruszać do pracy. Dodajmy, że druga część pakietu nie pojawia się od razu, lecz najwcześniej po siedmiu dniach od instalacji pierwszej części. Przerwa może potrwać do kilku tygodni.
Z punktu widzenia regularnego użytkownika VW ID. najważniejsza zmiana to bodaj nowy mechanizm wyznaczania tras uwzględniający po drodze możliwie najszybsze ładowarki. Producent ostrzega też, że zresetuje długoterminowe dane dotyczące zużycia energii i wyliczane na ich podstawie zasięgi. Brzmi to niepokojąco, ale spodziewajmy się, że prognozowane dystanse raczej wzrosną niż się zmniejszą, i będą lepiej odwzorowywały realne możliwości samochodu. Obserwowaliśmy to już na żywo: pierwsze VW ID.4 oceniały swoje możliwości gorzej niż nowe VW ID.4 GTX – mimo, że te ostatnie miały więcej mocy.
Interesujące są nowe kontrolki dotyczące prywatności (powyżej), dzięki którym wyłączymy dzielenie się z producentem informacjami na temat wykorzystania i lokalizacji samochodu. Radio zyskało możliwość streamowania stacji internetowych (wymagany We Connect Plus), mechanizm sterowania głosem ma reagować szybciej i lepiej rozumieć nasze komendy. W sklepie z oprogramowaniem pojawiła się między innymi aplikacja Serwisowanie pojazdu, za pomocą której można próbować diagnozować problemy samochodu i umówić się z serwisem. Są też gry.
Aplikacja mobilna We Connect ID. potrafi obecnie sprawdzić stan okien, rygli, świateł, rozumie wpływ niskich temperatur na baterię i może zasugerować jej podgrzanie przed odjazdem (tylko ID.3 Pure 45 kWh i ID.4 Pure 52 kWh).
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: rozmiar tej aktualizacji i procedura jej instalacji przypominają nam system Windows Vista… Jednak w przeciwieństwie do Visty, ID. Software 3.0 faktycznie działa lepiej. Nie jest idealne, ale w końcu nie ma denerwujących zwisów podczas przesuwania ekranu.