Firma-córka koncernu Volkswagena, Cariad, oraz producent systemów nawigacyjnych, Tomtom, pokazały nawigację stworzoną z myślą o samochodach elektrycznych. Ma się pojawić najpierw w pojazdach Audi, następnie w innych markach koncernu. Oprogramowanie uwzględni szereg parametrów ważnych dla kierowców elektryków, w tym poziom obłożenia stacji ładowania w czasie rzeczywistym. Tesla wprowadza na rynek podobne funkcjonalności od minionej minionej dekady.

Cariad i Tomtom z nawigacją dla elektryków

Pierwsze Tesle Model S z 2012 roku można było wyposażyć w nawigację GPS w ramach opcjonalnego pakietu technologicznego kosztującego 4 000 dolarów. Mówi się, że bazowały one na silniku Garmina. Ale oprogramowanie potrafiące wyznaczać trasę z postojami na ładowanie biorącymi pod uwagę realne zużycie energii pojawiło się wraz z firmware 6.1 w 2015 roku. Dokładnie ta sama aktualizacja umożliwiła wyświetlenie stopnia naładowania baterii nie w jednostkach odległości (milach / kilometrach), lecz procentach.

W tym samym 2015 roku nawigacje Tesli Model S i debiutującego właśnie Modelu X zaczęły brać pod uwagę pogodę (temperatura, wiatr) oraz zmiany wysokości, by zaproponować kierowcy ładowanie we właściwym momencie. W 2018 roku doszła możliwość uwzględnienia ruchu drogowego, promów i dróg płatnych:

Teraz, w 2024 roku, identyczną funkcję zapowiadają Cariad i Tomtom. Software, które zadebiutuje w Audi, przy wyznaczaniu drogi do celu i postojów na ładowanie weźmie pod uwagę ruch drogowy, styl jazdy, obłożenie ładowarek. Dane będą pobierane z serwerów producenta, w przypadku braku łączności system ma kontynuować pracę w trybie offline. Cariad stworzył do map Tomtoma interfejs użytkownika, wizualizacje oraz zadbał o integrację z samochodami (źródło) – bo pojazdy niemieckiego koncernu od dawna przechowują mnóstwo danych na temat zużycia energii w różnych warunkach.

Nie podano nazwy modelu Audi, w którym zadebiutuje oprogramowanie dostarczane przez Tomtom. Możemy tylko spekulować, że chodzi o Audi Q6 e-tron. Jako ciekawostkę dodajmy, że na silnik Tomtoma Tesla przeszła w nawigacjach w 2018 roku. Sam Volkswagen też go stosuje w różnych modelach koncernu, a auta na platformie MEB precyzyjnie wyznaczają trasy i postoje na ładowanie już od dobrych dwóch lat, od ID. Software 3.0.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: