Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesle zaczęły informować o nierównym zużyciu bieżnika. Firmware 2021.44.5, na pewno w Chinach i Ameryce

Na chińskich i amerykańskich portalach pojawiły się zdjęcia liczników Tesli z komunikatem informującym o nierównym zużyciu bieżnika w oponie/oponach. Samochód wskazuje oś, na której występuje problem, i zaleca sprawdzenie stanu kół lub zamianę ich miejscami. Ostrzeżenie ma się pojawiać od firmware 2021.44.5.

Tesla software 2021.44.5 ostrzega o zużyciu bieżnika

Samochody elektryczne mają wysoki moment obrotowy od samego początku, co zachęca do mocniejszego wciskania pedału przyspieszenia. Efekt jest taki, że kierowcy aut potrafią doprowadzić do błyskawicznego zużycia bieżnika, szczególnie w oponach na tylnej osi. Dlatego Tesla zaleca regularną zamianę opon/kół miejscami: te z tyłu powinny powędrować na przód, te z przodu – na tył. Wszystko po to, by wydłużyć interwały między wymianami opon.

Od oprogramowania w wersji 2021.44.5 samochody zaczęły też informować kierowców, że powinni skontrolować stan bieżnika na kołach wybranej osi, ponieważ zostało wykryte „nierównomierne zużycie opon”. Tesle mówią wprost, że „głębokość bieżnika na tylnej oponie jest zbyt niska”:

Nierównomierne zużycie opon – Głębokość bieżnika w tylnej oponie zbyt niska. Umów się na wizytę serwisową na przegląd opon i ich zamianę miejscami (c) DriveTesla.ca

Skąd samochód wie, że bieżnik uległ zużyciu? To całkiem proste: gdy opona się ściera, zmniejsza się jej promień, a przez to obwód. Mniejszy obwód to inna szybkość jazdy przy tej samej liczbie obrotów silnika i prędkości kątowej koła. A tymczasem samochód może mierzyć szybkość jazdy zarówno z wykorzystaniem silnika, jak też z użyciem GPS-u.

Nie da się wykluczyć, że samochód stosuje też dodatkowe mechanizmy kontrolne, na przykład sprawdza temperaturę obu kół i ciśnienie w nich albo liczbę uślizgów w jednostce czasu, żeby wstępnie zdiagnozować zużycie bieżnika. Dodajmy, że opisany powyżej mechanizm bywa stosowany przez inne auta do orientacyjnego sprawdzania ciśnienia w kołach bez użycia czujników montowanych w feldze.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Czytelnikom zostawiamy odpowiedź, czy przy ścierającym się bieżniku silnik musi się kręcić szybciej, czy może wolniej, żeby utrzymać tę samą szybkość jazdy auta 😉

Zdjęcie otwierające: alert i zużyta opona. Obie fotografie nie mają ze sobą związku, ale pasują 🙂 Zdjęcie zużytej opony (c) techAU / Twitter

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version