Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla przyznaje się do awarii komputerów Tesla HW4. ~2 proc. z 239 400 aut. Akcja serwisowa: aktualizacja lub wymiana sprzętu

Tesla ogłosiła w Stanach Zjednoczonych akcję przywoławczą dotyczącą problemu z obrazem z tylnej kamery / kamer. Wyjaśniono, że jest to efekt zwarcia w obwodach komputera oraz że samochody w tej sytuacji nie spełniają założeń homologacyjnych. Dlatego producent opublikował aktualizację oprogramowania usuwającą przyczynę awarii, a te auta, w których ona wystąpiła, wezwie do serwisów na bezpłatną wymianę sprzętu. 

Nowa Tesla i brak obrazu z kamer = awaria komputera

Wadliwa elektronika znajduje się w Teslach Model 3 z roczników modelowych 2024-2025, Teslach Model Y 2023-2025, Teslach Model S 2024-2025 i Teslach Model X 2023-2025, co przy okazuje pokazuje nam, gdzie najpierw stosowano unowocześnione platformy sprzętowe. Przypomnijmy, że Tesla Model 3 Highland trafiła do oferty pod koniec 2023 roku jako rocznik modelowy 2024 i dopiero wtedy otrzymała aktualizację komputera, z którą Tesle Model Y i X jeździły już rok wcześniej. Komputer Tesla HW4 w Stanach Zjednoczonych obecny był w połowie 2023 roku, w autach z Giga Berlin objawił się dopiero przed połową 2024 roku.

Problem ma dotyczyć około 2 procent aut z dokładnie 239 382 wyposażonych w felerny sprzęt, czyli mniej więcej 4 788 samochodów. Zauważono go 21 listopada 2024 roku. Do uszkodzenia dochodzi przy uruchomieniu auta, powoduje je prąd wsteczny, tj. prąd płynący w obwodzie w kierunku przeciwnym od zamierzonego. Taki przepływ może doprowadzić do zwarcia i uszkodzić płytę główną komputera, co nieodwołalnie pozbawi właściciela dostępu do obrazu z tylnej kamery. Przy biegu wstecznym okienko poglądu pozostanie puste. U naszego Czytelnika nie ma wizji z żadnej z kamer:

Awaria objawiała się przy oprogramowaniu starszym niż 2024.44.25.3 lub x.25.6, w niskich temperaturach. Od 20 do 27 grudnia sprawdzano potencjalnie wadliwe samochody przy użyciu aktualizacji software’u. W Stanach Zjednoczonych uszkodzenie jest uchybieniem homologacyjnym dotyczącym regulacji FMVSS 111, S5.5 i S6.2, ponieważ brak podglądu z kamer przekłada się na brak możliwości oceny sytuacji bezpośrednio za samochodem. Cofanie powinno być dalej możliwe, tylko kierowca musi korzystać z lusterek.

„Po 18 grudnia 2024” Tesle zaczęły otrzymywać nowsze warianty oprogramowania, które zmieniają procedurę uruchomienia samochodu i zabezpieczają w ten sposób obwód przed prądem wstecznym. Informacja trafiła do [amerykańskich?] serwisów i salonów 8 stycznia 2025 roku. Auta z uszkodzonymi komputerami podlegają kampanii serwisowej, ich właściciele dostaną nową elektronikę za darmo.

 

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 2.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version