Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla ostrzega: „Zamów teraz, bo cła”. Policzmy, ile unijne cła na samochody elektryczne z Chin mogą podnieść ceny

W konfiguratorze Tesli Model 3 pojawiła się sugestia, żeby zamówić i odebrać samochód przed początkiem lipca, bo tylko takie działanie gwarantuje utrzymanie bieżącej ceny zakupu.  Od 4 lipca mogą bowiem zacząć obowiązywać tymczasowe cła przywozowe na samochody elektryczne z Chin, które wyniosą obecne 10 procent plus średnio 21 procent. Jeżeli zatem obecna cena Tesli Model 3 RWD wynosi 194 900 zł, może ona wzrosnąć do 235 900 złotych.

Ceny Tesli Model 3 i innych samochodów przed- i po ocleniu

Jak obliczyliśmy powyższą kwotę? Otóż odjęliśmy od niej VAT (23 procent) i marżę (założyliśmy: 10 procent). Po odjęciu aktualnego cła wyjdzie nam, że wyprodukowanie i transport Tesli Model 3 RWD kosztuje równowartość 131 000 złotych. Teraz do wyniku dodajemy obecne cło (10 procent), nowe cło tymczasowe (21 procent), marżę (10 procent) i VAT. Wynik: 235 900 złotych, sporo, jak na Teslę Model 3 z napędem na tył.

Najmniejsze cła zaczną obowiązywać na samochody BYD, bo 17,4 procent. Jeśli zatem BYD Seal, konkurent Tesli Model 3, kosztuje obecnie od 207 000 złotych, po uwzględnieniu nowej taryfy przywozowej podrożeje do około 243 000 złotych. I mówimy o firmie, która zdecydowała się na współpracę z Komisją Europejską, więc została obłożona najniższą stawką.

Dla porównania: MG Motor należące do SAIC Group, państwowego koncernu motoryzacyjnego, za brak współpracy zapłaci cło w wysokości aż 38,1 procent. Jeśli zatem MG4 Electric z baterią LFP o pojemności 51 kWh kosztuje obecnie od 125 200 złotych, zaraz będzie dostępne za 172 900 złotych, chyba że Chińczycy lub dystrybutorzy wezmą na siebie część kosztów (dystrybutorzy – na pewno 😉 ). Z naszego punktu widzenia to umiarkowanie dobre wieści, bo Volkswagen czy Renault stracą motywację, żeby walczyć ceną w segmencie C (VW ID.3, Megane E-Tech Electric).

Zaordynowane taryfy importowe mają charakter tymczasowy, zaczną być pobierane 4 lipca, jeśli nie uda się dojść do porozumienia z Pekinem. I wtedy nadal będą trafiały do depozytów, bo ich oficjalne zbieranie rozpocznie się wtedy, gdy cła z tymczasowych staną się oficjalnie obowiązujące.

Jakie samochody elektryczne są produkowane w Chinach?

Dziś są to: Tesla Model 3 (wszystkie wersje), BMW iX3, Cupra Tavascan, Nio (wszystkie modele), Xpeng (wszystkie modele), MG4 Electric, Maxus (wszystkie modele), Volvo EX30 (wszystkie warianty), Dacia Spring.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version