W minionym tygodniu Tesla wprowadziła do amerykańskiej oferty upgrade o nazwie Energy Boost. Aktualizacja dotyczy wyłącznie Tesli Model Y Standard Range RWD sprzedawanej przez pewien czas w Stanach Zjednoczonych i już niedostępnej. Energy Boost w zależności od posiadanej baterii zwiększa zasięg samochodu o szacunkowe 30 mil / 48 kilometrów (1 000 dolarów) lub 50 mil / 80 kilometrów (1 600 dolarów). O tym, że aktualizacja trafi do oferty, wiadomo było od początku maja bieżącego roku – zdradził to na Iksie Elon Musk.

Tesla Model Y RWD Standard Range + Energy Boost = Tesla Model Y RWD Long Range

Stany Zjednoczone są dość specyficznym rynkiem, ponieważ sprzedawane są tam Tesle przez długi czas produkowane były głównie w Fremont (Kalifornia, Stany Zjednoczone). Fabryka w Fremont – ostatnio wspomagana przez Giga Texas – zaopatruje też częściowo Kanadę, reszta świata obsługiwana jest przez Giga Berlin (Europa + Tajwan) i Giga Shanghai (Chiny, ale też Europa i inne). Amerykańska Tesla Model Y to najbardziej zróżnicowany na świecie samochód, gdy chodzi o liczbę dostępnych pakietów bateryjnych: teksański wariant miał ogniwa 4680, kalifornijski ma ogniwa 2170 NCA Panasonika i NCM LGES, niemiecki ma 2170 NCM LGES, prostopadłościenne LFP CATL i LFP BYD, chiński wreszcie wykorzystuje głównie prostopadłościenne LFP CATL lub BYD i 2170 NCM dostarczane przez LGES.

Pełen przekrój, pełen zamęt.

W momencie wycofania Tesli Model Y SR RWD z oferty, Elon Musk zdradził, że w ostatnim okresie samochody dostarczane były z bateriami większymi niż mogłoby się wydawać, w domyśle: wersje Standard Range RWD w rzeczywistości były ograniczonymi software’owo wersjami Long Range z napędem na tył (LR RWD). Od LR AWD różniły się tylko brakiem drugiego silnika i wspomnianą blokadą programową.  Prezes Tesli zapowiedział wtedy, że firma pracuje nad udostępnieniem aktualizacji, która pozwoli na wykorzystanie dodatkowej pojemności. Wymagana była „akceptacja regulatora”, czyli takie odblokowywanie nie było wcześniej planowane ani homologowane (źródło).

Schemat Tesli Model Y z widoczną górną pokrywą baterii (na dole) (c) Tesla

Teraz nabywcy Modelu Y SR RWD mogą kupić aktualizację za 1 000 dolarów (równowartość 3 900 zł netto), by zwiększyć zasięg o 30 mil / 48 kilometrów lub aktualizację za 1 600 dolarów (równowartość 6 200 zł netto), by zwiększyć zasięg o 50 mil / 80 kilometrów (źródło). Niektórzy się ucieszyli, że w prostu sposób mogą odblokować większy zasięg samochodu, inni poczuli się oszukani, że od początku „dźwigali” cięższą baterię, choć realnie otrzymali to, za co zapłacili. W rzeczywistości „dźwigali” duży zapasowy bufor, dzięki któremu producent mógł ukrywać degradację ogniw przez dobre dziesięć lat – teraz prawdopodobnie zaczną ją zauważać nieco szybciej.

Pakiet Energy Boost zwiększający zasięg wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych Tesli Model Y (c) Electrek

Upgrade dotyczy tylko wybranych egzemplarzy „Made in USA”. Nie należy się spodziewać, że pakiet Energy Boost trafi do Europy, ponieważ na Starym Kontynencie Tesla Model Y Napęd na Tylne Koła/RWD oferowana jest z zupełnie innymi ogniwami, które w całym pakiecie mieszczą około 60 kWh energii (szczegóły w pierwszym akapicie). Z pewnością mają one jakieś bufory, ale są to wartości znacznie mniejsze niż widoczne powyżej 10-16 kWh.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: