Wśród zapowiedzi Tesli Model Y pojawiało się mnóstwo spekulacji na temat nowych technologii, które miałyby zostać zastosowane w aucie. Mówiło się choćby o pozbyciu się akumulatora 12 V, bo taką chęć deklarowała sama Tesla. Teraz już wiemy, że akurat tutaj nic się nie zmieniło – oto szybki rzut oka na różnice między Teslą Model Y i Model 3.
Tesla Model Y ma 12-woltowy akumulator, pompę ciepła, a nie ma…
Jak pokazują zdjęcia spod maski samochodu, Tesla Model Y ma zwykły akumulator 12 V. Miał być wydzielony fragment baterii Li-ion na potrzeby zasilania instalacji dwunastowoltowej, jest normalny akumulator ulokowany pod maską między komorą przedniego bagażnika (frunkiem) a szybą. Warto przy okazji zwrócić uwagę na kształt prawej wycieraczki – w Tesli Model 3 ramię jest tylko delikatnie wygięte, tutaj zostało dość mocno „złamane”:
W porównaniu do Tesli Model 3, Tesla Model Y nie ma poprzeczki wspierającej szklany dach. W Tesli Model 3 znajdowała się ona za przednimi siedzeniami (zdjęcie po lewej), w Tesli Model Y powierzchnia dachu nie została niczym zakłócona, a lampki przeniesiono na boki (zdjęcie po prawej):
W schowku ulokowanym w tunelu środkowym pojawiła się bezprzewodowa ładowarka indukcyjna do smartfonów. W Tesli Model 3 zapowiadano ją, ale ostatecznie nie trafiła ona do sprzedaży – sytuację ratowały tutaj akcesoria firm trzecich (np. Jeda Pad).
Tesla Model Y ma również pompę ciepła, co może przełożyć się na wyższe zasięgi niż w Modelu 3 przy spadających temperaturach powietrza. Ten temat omówiliśmy szerzej w osobnym artykule:
> Tesla Model Y ma pompę ciepła. Zupełnie oficjalnie
Tesla Model Y jest crossoverem, z klapą bagażnika otwierającą się wraz z tylną szybą. Tesla Model 3 to sedan, z niewielką klapą bagażnika odmykaną bez tylnej szyby. Przestrzeń bagażowa Modelu 3 jest sporo mniejsza, ale w przeciwieństwie do Modelu Y, została wyraźnie oddzielona od kabiny. W Modelu Y pasażerowie tylnej kanapy mogą zajrzeć do bagażnika:
Dodajmy, że choć na tylnej kanapie jest więcej miejsca na stopy, a nogi ułożone są wygodniej – kolana zgięte są pod większym kątem, nie są zadarte – na tylnej kanapie jest nieco ciaśniej.
Aktualnie Tesla Model Y nie oferuje możliwości ciągnięcia przyczep. Instrukcja samochodu sugeruje jednak, że taka opcja może pojawić się w przyszłości. Rzeczywiście, na ulicach widywano Modele Y z czymś przypominającym miejsce do ulokowania haka, zapowiadał go również główny projektant Tesli:
> Tesla Model Y pozwoli na holowanie przyczep. Możliwe, że hak trafi też do Tesli 3
Cena Tesli Model Y Long Range AWD to równowartość około 270 tysięcy złotych. Wariant Performance kosztuje równowartość około 310 tysięcy zł. Najtańsza Tesla Model Y Long Range RWD ma szansę kosztować około 255 tysięcy złotych, ale w tej chwili nie ma jej w ofercie.
W Europie samochód ma być oficjalnie oferowany od 2021 roku – choć biorąc pod uwagę tempo pracy Tesli, jest możliwość, że dostawy zostaną przyspieszone i ruszą już w III kwartale 2020 roku [spekulacje www.elektrowoz.pl].
> Tesla Model Y – recenzja / pierwsze wrażenia Tesla Raj [YouTube]
Zdjęcie spod maski Tesli Model Y: (c) SCMountainDad / Twitter, zdjęcie szklanego dachu w Tesli Model 3 (c) MR. Perfect ! / YouTube, zdjęcie dachu Tesli Model Y i pozostałe fotki (c) Tesla Raj / YouTube