Interesująca informacja wychwycona przez Whole Mars Catalog. Tesla Model Y z Giga Texas, wariant z ogniwami 4680, informuje, że dysponuje baterią o pojemności 69,1 kWh. To mniej niż Tesla Model Y LR z baterią zbudowaną w oparciu o ogniwa 2170, ale i zasięg akurat tej wersji jest mniejszy niż edycji Long Range.

Tesla Model Y AWD – kolejne ciekawostki

Tesla Model Y z Giga Texas oferuje 279 mil / 449 kilometrów zasięgu według procedury amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska. Tesla Model Y LR z Fremont (Kalifornia, Stany Zjednoczone) ma zasięg 330 mil / 531 kilometrów. Ta ostatnia wyposażona jest w baterię o pojemności całkowitej wynoszącej około 80 kWh i użytecznej na poziomie mniej więcej 74 kWh. Ta pierwsza ma baterię o pojemności całkowitej wynoszącej 69,1 kWh i bufor o pojemności 3,1 kWh, więc użytkownik ma dostęp do maksymalnie 66 kWh.

Łatwo policzymy więc, że Tesla Model Y LR jest w stanie pokonać 7,2 kilometra na każdej 1 kWh energii, tymczasem Tesla Model Y AWD z ogniwami 4680 przejeżdża na 1 kWh tylko 6,8 kilometra, o 5 procent mniej. Jak interpretować słabszy wynik nowszych ogniw? Można uznać, że szklanka jest w połowie pusta i dojść do wniosku, że baterie na bazie ogniw 4680 oferują niższą gęstość energii niż akumulatory wykorzystujące starsze ogniwa 2170. Choć Tesla obiecywała, że będzie odwrotnie, że zmiana formatu ogniw przełoży się na wyższą pojemność z jednostki objętości tylko za sprawą tej prostej sztuczki (pierwszy z lewej słupek):

Można zobaczyć szklankę w połowie pełną i pochwalić Teslę za to, że jej ogniwa w zupełnie nowym formacie z nowymi anodami (więcej krzemu lub tylko krzem) osiągają wynik niewiele gorszy szczytowe osiągnięcie techniki, jakim są ogniwa NCA Panasonika. Przy eksperymentach z ogniwami Li-ion trzeba pamiętać o wielu różnych aspektach pracy produktu (moce ładowania i rozładowania, zakresy temperatur, degradacja, po pierwsze bezpieczeństwo), więc minimalnie gorszy wynik przy rewolucyjnej zmianie rozmiaru i chemii to świetny rezultat.

Można wreszcie uznać, że tajemniczy parametr Ideal Energy Rem wynoszący 48,6 kWh oznacza, że bateria oferuje mniej niż 50 kWh pojemności użytecznej, co oznaczałoby sprawność samochodu na poziomie 10,8 kilometra z 1 kWh (!), mniej niż 10 kWh/100 km! Tą drogą poszedł Whole Mars Catalog, który przywoływał nawet, że w aplikacji auto nosi oznaczenie Tesla Model Y 50D.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: wydaje nam się, że interpretacja Whole Mars Catalog jest błędna, że musi być to jakiś błąd związany z rozpoznawaniem Modelu AWD jako Modelu Y SR, bo ta ostatnia faktycznie ma około 50 kWh pojemności użytecznej. Tyle że w Modelu Y SR zastosowano ogniwa LFP, a nie nowe ogniwa 4680.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: