Ciekawe odkrycie Juliena z TFF-Forum. W dokumentach homologacyjnych Tesli Model 3 z rocznika modelowego (2025) pojawiła się nowa bateria. Ma pojemność użyteczną równą 62,5 kWh, całkowitą około 66 kWh, ogniwa dostarcza CATL, wszystko wskazuje na chemię litowo-żelazowo-fosforanową. Pakiet zastąpi zapewne dotychczasowe akumulatory CATL, może też BYD. Jest bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że identyczną baterię będzie miała Tesla Model Y Juniper RWD.

Aktualizacja 2024/11/01, godz. 9.25: zaktualizowaliśmy tekst, podana pojemność jest netto. Dopisaliśmy szacowaną pojemność brutto.

Nowa Tesla Model 3 RWD z baterią ~66 (62,5) kWh

Julien spekuluje, że nowa bateria, oznaczana w dokumentach homologacyjnych symbolem 6M, powstała w oparciu o ogniwa LMFP, ale to akurat mało prawdopodobne. Jej parametry są niemal identyczne, jak poprzedniego pakietu, nie licząc oczywiście większej pojemności oraz o 1 kilogram mniejszej wagi. Co ciekawe, akumulator oparty na ogniwach BYD Blade, 7C, o pojemności ~60 (57,5) kWh jest o 20 kilogramów cięższy. To pokazuje, jak daleko chemia LFP jest za NMC, które przy właściwie identycznej masie ma o około 37 procent wyższą pojemność:

Deklarowany zasięg WLTP Tesli Model 3 (2025) RWD na 19-calowych felgach to 520 jednostek, do 444 kilometrów realnie w trybie mieszanym, do 310 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h przy rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. W rzeczywistości zapewne o około 10 procent mniej (~400 / ~280 km), bo Tesla znana jest z dobrej optymalizacji samochodów pod kątem procedur. Dla porównania: bateria, która obecnie występuje w konfiguratorze, obiecuje 513 jednostek WLTP zasięgu, o 1,4 procent mniej (ilustracja poniżej).

Biorąc pod uwagę, że pakiet właśnie otrzymał homologację, w sprzedaży może pojawić się już w nadchodzących dniach. W Stanach Zjednoczonych właśnie zaczęły się pierwsze odbiory aut z rocznika modelowego (2025). Nie spodziewamy się żadnych roszad cenowych, zaryzykujemy natomiast twierdzenie, że obecna i nowa bateria przy typowej eksploatacji będą nieodróżnialne – zapasowa pojemność najwyraźniej zostanie przeznaczona na bufor, skoro różnica w zasięgu jest trzy razy mniejsza niż różnica w pojemności.

Jesteśmy natomiast niemal pewni, że oto patrzymy na baterię, która pojawi się w Tesli Model Y Juniper.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: