Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla Model 3 Highland /Model 3H/ z homologacją adaptacyjnych reflektorów. Czekamy na oprogramowanie?

Na niemieckim forum TFF pojawiły się dokumenty homologacyjne najnowszej Tesli Model 3 Highland /wewnętrzne nazewnictwo producenta: Tesla Model 3H/. W ramach certyfikatu e4*2007/46*1293*33 wprowadzono między innymi system powiadamiający o przekroczeniu dozwolonej szybkości (ISA), mechanizm monitorowania poziomu skupienia na drodze (DDAW) oraz, co ważne, adaptacyjne światła drogowe. Matryce są w reflektorach Tesli od dawna, funkcja adaptacji jest nowością.

Adaptacyjne światła w Tesli Model 3H

Dotychczas światła drogowe w Tesli Model 3 działały w sposób, który w autach innych marek nosi nazwę Asystenta świateł drogowych. To znaczy: po włączeniu funkcji Sterowanie -> Światła -> Automatyczne światła drogowe samochód aktywował je, gdy była ku temu sposobność, i [zwykle] wyłączał, gdy wykrywał pojazd, którego kierowca mógłby zostać oślepiony.

Dokumenty homologacyjne wspominają o reflektorach adaptacyjnych (źródło), czyli takich, które mogą dynamicznie zacieniać fragmenty strumienia świetlnego, by nie oślepiać ludzi w innych autach. Skoro mówi się o nich w listopadzie, oprogramowanie może być tuż za rogiem – być może nawet pojawiło się wraz ze świąteczną aktualizacją 2023.44.30.x, tylko nikt jeszcze go nie dostrzegł lub nie zostało aktywowane?

W opisie pojawia się jeszcze jedna interesująca wzmianka: Tesla Model 3 Highland będzie potrafiła włączyć tylne światła pozycyjne (jako dodatek do świateł do jazdy dziennej, 2. linijka), gdy wykryje słaby poziom oświetlenia. Opcja będzie wyjątkowo przydatna podczas lekkiego zamglenia: wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że na światłach dziennych tył ich samochodu dosłownie rozpływa się we mgle. Dodajmy, że Model 3H powinien umieć też włączać światła mijania wraz z wycieraczkami.

A co oznaczają inne akronimy? Otóż ISA (ang. Intelligent Speed Adaptation) to system ostrzegania o przekroczeniu szybkości, obowiązkowy we wszystkich nowych autach najpóźniej od 2024 roku. DDAW (ang. Driver Drowsiness and Attention Warning) jest mechanizmem monitorowania poziomu uwagi kierowcy i ostrzegania go o konieczności zrobienia sobie przerwy, gdy zacznie zasypiać.

ELKS (ang. Emergency Lane Keeping System) jest mechanizmem ostrzegającym o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i korygującym tor pojazdu, gdyby miało do niej dojść. AEBS (ang. Autonomous Emergency Braking) wreszcie ostrzega przed ryzykiem zderzenia i uruchamia hamulce, by mu zapobiec lub ograniczyć jego skutki.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version