Tesla zmodyfikowała nieco warunki gwarancji na sprzedawane przez siebie samochody używane. Zamiast dotychczasowych dodatkowych 2 lub 4 lat po 4 latach gwarancji podstawowej, nabywca auta będzie mógł wykorzystać pozostały okres gwarancyjny ze standardowych 4 lat i otrzymać jeszcze dodatkowy 1 rok Ograniczonej gwarancji na samochód używany.

Maksymalnie będzie to więc 5 lat zamiast 6 lub 8. I nadal są to warunki lepsze niż to, co oferuje konkurencja. W najgorszym razie: równoważne.

Ograniczona gwarancja na samochód używany zmniejsza atrakcyjność Modeli S i X sprzed 2016 roku

Jak wychwycił portal Electrek, gwarancja na samochód używany to dziś pozostały okres gwarancji podstawowej (4 lata od momentu sprzedaży) plus 1 rok Ograniczonej gwarancji na samochód używany (źródło). Kto więc kupuje czteroletnie auto używane bezpośrednio od Tesli, może spodziewać się ledwie 1 dodatkowego roku gwarancji.

To samo dotyczy samochodu wyprodukowanego dawniej niż 4 lata temu. Jego nabywca będzie miał prawo do 1 roku gwarancji obejmującej przebieg 20 tysięcy kilometrów. Okres i przebieg liczą się od dnia odbioru samochodu.

Jeśli więc ktoś zdecydował się na Teslę Model S lub X wyprodukowaną przed rokiem 2016, może liczyć wyłącznie na bardzo podstawowe zabezpieczenie ze strony producenta. Mocno obniża to atrakcyjność samochodów wyprodukowanych 5 i więcej lat temu, które dotychczas całkiem dobrze miały się na rynku wtórnym.

Jako ciekawostkę warto dodać, że nowe warunki Ograniczonej gwarancji na samochód używany widoczne są na przykład na stronie brytyjskiej czy niemieckiej, ale nie ma ich w ogóle na podstronie polskiej:

Tesla i gwarancja – dodatkowe ograniczenia

Osoba, która wczyta się w warunki Ograniczonej gwarancji na nowy samochód zauważy jeszcze kilka dodatkowych ciekawostek. Wśród nich najważniejsze to:

  • gwarancja biegnie w regionie, w którym auto zostało sprzedane. Sprowadzona ze Stanów Zjednoczonych Tesla nie ma żadnej gwarancji w Polsce,
  • gwarancja może zostać unieważniona, gdy „licznik lub pokrewny system” został odłączony albo zmodyfikowany w taki sposób, że określenie prawdziwego przebiegu jest utrudnione,
  • gwarancja przestaje obowiązywać na samochody, które przez ubezpieczyciela zostały uznane za szkodę całkowitą (źródło, strona 12).

> Mam Teslę Model S P85D, 210 tys. km przebiegu i muszę drugi raz wymienić ekran. Gwarancja się skończyła… [norweskie forum]

Gwarancja Tesli na samochody nowe / Ograniczona gwarancja na nowy samochód

Warto przy okazji przypomnieć, jakie są ogólne warunki gwarancji Tesli kupowanych w Polsce. Dla aut nowych jest to Ograniczona gwarancja na nowy samochód, która obowiązuje przez 4 lata lub 80 tysięcy kilometrów przebiegu. Dla baterii i zespołu napędowego jest to 8 lat, ale maksymalny przebieg zależy od modelu samochodu:

  • Model S i X – 8 lat lub 240 tys. kilometrów przebiegu w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, przy zachowaniu min. 70 procent pojemności baterii przez cały okres gwarancji (spadek poniżej tej pojemności oznacza bezpłatną naprawę),
  • Model 3 i Y Long Range / Performance – 8 lat lub 192 tys. kilometrów przebiegu w zależności od tego, co nastąpi wcześniej; pojemność poniżej 70 procent kwalifikuje samochód do naprawy.
  • Model 3 i Y Standard / Standard Range Plus – 8 lat lub 160 tys. kilometrów przebiegu w zależności od tego, co nastąpi wcześniej; pojemność poniżej 70 procent kwalifikuje samochód do naprawy.

Inne podsystemy samochodu mogą mieć jeszcze inne okresy gwarancyjne, na przykład na wymieniony na gwarancji system multimedialny (MCU) obowiązuje gwarancja na 2 lata lub 40 tysięcy kilometrów przebiegu (ale na nowy obowiązuje gwarancja standardowa):

> Tesla skraca gwarancję na system multimedialny i ekran: 2 lata i 40 tysięcy kilometrów zamiast 4/80 000 km

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: w Stanach Zjednoczonych zniknęła ponadto klauzula pozwalająca na zwrot samochodu po 7 dniach/1 600 kilometrach przebiegu, gdyby pojazd nam się nie spodobał. I tutaj znowu ciekawostka: deklaracji nie ma w polskim konfiguratorze, ale nadal znajdziemy ją w konfiguratorach niemieckim czy brytyjskim.

Nota 2 od redakcji www.elektrowoz.pl: inne portale (np. WRC) załamują ręce nad decyzją Tesli, ale naszym zdaniem to efekt słabej znajomości rynku i szukanie sensacji na siłę (bo się klika). Gwarancja 4+1 to nadal poziom zbliżony lub lepszy niż to, co może zaoferować konkurencja, a dotychczasowe 4+4 lub 4+nielimitowana gwarancja na zespół napędowy i baterię było ewenementem w skali świata.

Zdjęcie otwierające: Tesla Model S 70D (c) Tesla

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: