Bjorn Nyland porównał szybkość ładowania chińskiego samochodu elektrycznego, MG ZS EV, nowego Renault Zoe ZE 50 oraz Hyundaia Ioniq Electric. Ku delikatnemu zaskoczeniu chyba wszystkich najwyższą mocą ładowania mogło pochwalić się auto MG.

Szybkość ładowania: różne segmenty, podobny odbiorca

Wspomniane samochody należą do różnych segmentów: MG ZS EV to C-SUV, Renault Zoe to B, a Hyundai Ioniq Electric – C. Jednak porównanie ma całkiem sporo sensu, ponieważ auta walczą o tego samego nabywcę, który chciałby mieć auto elektryczne o rozsądnych parametrach w dobrej cenie. Może tylko Ioniq Electric (2020) nieco tutaj odstaje od pary Zoe/ZS EV…

Żeby porównanie miało sens, ładowanie powinno odbywać się na stacji ładowania obsługującej moc do 50 kW, jednak Hyundai Ioniq Electric podłączony jest do ładowarki o wyższej mocy (ultraszybkiej). Przy typowej stacji ładowania 50 kW jego wynik byłby gorszy.

Pierwsza klatka na filmie ukazuje, że wszystkie samochody startują od baterii naładowanej do 10 procent, co oznacza następujący zapas energii:

  • dla MG ZS EV – 4,5 kWh (górny lewy róg),
  • dla Renault Zoe ZE 50 – około 4,5-5,2 kWh (dolny lewy róg),
  • dla Hyundaia Ioniq Electric – około 3,8 kWh (dolny prawy róg).

Uzupełniona energia po 30 i 40 minutach

Po 30 minutach auta elektryczne uzupełniły:

  1. MG ZS EV – 56 procent baterii, co przekłada się na 24,9 kWh pobranej energii,
  2. Renault Zoe ZE 50 – 41 procent baterii, co przekłada się na 22,45 kWh pobranej energii,
  3. Hyundai Ioniq Electric – 48 procent baterii, co przekłada się na 18,4 kWh pobranej energii.

MG ZS EV przez długi czas trzyma moc wynoszącą około 49-47-48 kW dzięki napięciu przekraczającemu 400 woltów. Nawet przy 67 procent naładowania baterii (około 31 minut przy ładowarce) nadal jest w stanie osiągać 44 kW. W tym czasie Hyundai Ioniq Electric zjechał już do 35 kW, a moc ładowania Renault Zoe jeszcze powoli rośnie – teraz ma 45 kW.

> Renault Zoe ZE 50 – test zasięgu Bjorna Nylanda [YouTube]

Po 40 minutach:

  1. MG ZS EV ma baterię naładowaną do 81 procent (+31,5 kWh) i jego moc ładowania właśnie spadła,
  2. Renault Zoe ma baterię naładowaną do 63 procent (+29,5 kWh) i jego moc ładowania stopniowo spada,
  3. Hyundai Ioniq Electric ma baterię naładowaną do 71 procent (+23,4 kWh) i jego moc ładowania spadła po raz drugi.

Moce ładowania a uzupełniany zasięg: 1/ Renault Zoe, 2/ MG ZS EV, 3/ Hyundai Ioniq Electric

Powyższe wartości odpowiadają mniej więcej:

  1. Renault Zoe: +140-150 km zasięgu w 30 minut, +190-200 km zasięgu w 40 minut,
  2. MG ZS EV: +120-130 km zasięgu w 30 minut, +150-160 km zasięgu w 40 minut,
  3. Hyundai Ioniq Electric: niecałe +120 km zasięgu w 30 minut, niecałe +150 km zasięgu w 40 minut.

Najlepiej wypada Renault Zoe ze względu na najniższe zużycie energii. Na drugim miejscu znajduje się MG ZS EV, na trzeciej pozycji wylądował Hyundai Ioniq Electric.

> MG ZS EV: recenzja Nylanda [wideo]. Duży i tani jak na samochód elektryczny – idealny dla Polaków?

Przy powyższych wyliczeniach należy jednak wspomnieć o dwóch istotnych zastrzeżeniach: MG ZS EV ładuje się w Tajlandii, a nie w Europie, co może wpływać na szybkość uzupełniania energii ze względu na wyższe temperatury. Poza tym zużycie energii dla każdego z aut pochodzi z innych testów i tylko dla Ioniqa Electric mamy wartość oficjalną (EPA).

Dlatego wartości należy uznać za orientacyjne – ale nieźle oddające możliwości samochodów.

> Hyundai Ioniq Electric zdetronizowany. Tesla Model 3 (2020) najbardziej oszczędna na świecie

Warto obejrzeć:

Wszystkie ilustracje: (c) Bjorn Nyland / YouTube

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]