Kilka dni temu pojawiła się informacja o Tesli Model 3, którą będzie można kupić w wersji z hakiem holowniczym. Jako że na grupie Kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce zadano pytanie o samochody elektryczne z hakiem i dużym zasięgiem, postanowiliśmy stworzyć taki spis.
Samochód elektryczny z hakiem holowniczym i dużym zasięgiem
Spis treści
Nie są prowadzone żadne oficjalne pomiary zasięgów samochód elektrycznych z przyczepami. Byłoby o nie zresztą dość trudno, skoro przyczepa przyczepie nierówna zarówno pod względem rozmiarów, jak i masy. Dlatego po przejrzeniu zagranicznych forów dyskusyjnych oraz profilu Tesla Szczecin (źródło) przyjęliśmy, że holowanie zmniejszy zasięg elektryka o 50 procent dla przyczepy dużej (1,8 tony z hamulcami) i 35 procent dla przyczepy mniejszej (poniżej 1 tony).
Należy pamiętać, że są to wartości przyjęte arbitralnie przez redakcję, ponieważ samochody mają różne uciągi i różne dopuszczalne masy przyczep, a same przyczepy mają zróżnicowane kształty. Warto też wspomnieć, że zasięgi są niższe, choć dopuszczalne szybkości maksymalne dla pojazdów z przyczepą wynoszą odpowiednio do 70 km/h na drogach jednojezdniowych, do 80 km/h na dwujezdniowych, do 50/60 km/h na obszarze zabudowanym – a niższa szybkość to niższe zużycie energii, więc nieco lepszy zasięg.
A teraz przejdźmy do spisu:
Samochody elektryczne z hakiem holowniczym i zasięgiem 300+ km z przyczepą
- Tesla Model 3 Long Range AWD – 499 km zasięgu realnego, ~320 km z przyczepą mniejszą (uciąg do 910 kg),
- Tesla Model X 100D, P100D, Long Range AWD – 465+ km zasięgu realnego, ~300 km z przyczepą mniejszą, ~230 km z przyczepą dużą.
Samochody elektryczne z hakiem holowniczym i zasięgiem poniżej 300 km
- Tesla Model X 90D/P90D – 412/402 km zasięgu realnego, ~260-270 km z przyczepą mniejszą,
- Tesla Model 3 Standard Range Plus – 386 km zasięgu realnego, ~250 km zasięgu z przyczepą mniejszą,
- Tesla Model X 75D – 383 km zasięgu realnego, ~250 km z przyczepą mniejszą, ~200 km z przyczepą dużą,
- Jaguar I-Pace – 377 km zasięgu realnego, ~240 km zasięgu z przyczepą mniejszą (masa do 750 kg),
- Mercedes EQC 400 4Matic – 330-360 km zasięgu realnego, ~220 km zasięgu z przyczepą mniejszą,
- Audi e-tron Quattro – 328 km zasięgu realnego, ~210 km zasięgu z przyczepą mniejszą.
Samochody elektryczne z zasięgiem 300+ km, ale BEZ homologacji na hak holowniczy
- Hyundai Kona Electric 64 kWh,
- Kia e-Niro 64 kWh,
- Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e,
- Tesla Model S (wszystkie wersje),
- Nissan Leaf e+,
- …
Ostatni spis nie jest wyczerpujący. Należy jednak przyjąć, że samochody elektryczne poniżej segmentu D/D-SUV nie posiadają możliwości zamontowania haka holowniczego ze względu na zbyt małą baterię i słabe silniki.
Inspiracja: Kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce (LINK).
Zdjęcie otwierające: (c) Edmunds.com / Tahoe Tow Test / YouTube